17. ročník zahájí Magdalena Kožená

Na závěrečném koncertu 16. ročníku MHF Lípa Musica, který byl současně prvním Koncertem pro Liberecký kraj, byla ústy paní Květy Vinklátové, radní Libereckého kraje pro resort kultury slavnostně odhalena hvězda 17. ročníku festivalu. Stane se jí další operní hvězda, světově proslulá mezzosopranistka Magdalena Kožená. Ta se představí na zahajovacím koncertu dne 17. září 2018 v Městském divadle v Jablonci v programu Il gardino dei sospiri za doprovodu Collegia 1704 Václava Lukse. Předprodej vstupenek na tento výjimečný galakoncert, který bude druhým pokračováním Koncertu pro Liberecký kraj pod zášitou a za podpory kraje, bude zahájen 27. listopadu. 

„Koncert Magdaleny Kožené otevře 17. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica a bude to zároveň slavnostní Koncert pro Liberecký kraj. Jsem nesmírně poctěn iniciativou radní pro kulturu Libereckého kraje paní ing. Květy Vinklátové, která přišla s nápadem propojit aktivity festivalu s ideou kraje přivážet do regionu skutečně špičkové umění. Díky této výjimečné podpoře a příležitosti může festival Lípa Musica hostit takovou hvězdu jakou je právě Magdalena Kožená. Slavnostnost tohoto večera bude navíc podpořena tím, že Magdalenu doprovodí špičkové Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse  a společně se představí v barokním projektu věnovaným italským mistrům,“ říká k projektu Martin Prokeš, ředitel MHF Lípa Musica.  

Magdalena Kožená patří mezi nejproslulejší pěvkyně současnosti. Tuto její pozici dokládá řada domácích i zahraničních ocenění a exkluzivní smlouva s nahrávací společnosti Deutsche Grammophon Gesellschaft. Zpěv studovala nejprve na konzervatoři v rodném Brně a poté u Evy Blahové na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Z jejich četných domácích i zahraničních soutěžních úspěchů je nejvýznamnější absolutní vítězství v 6. mezinárodní soutěži W. A. Mozarta v Salcburku v roce 1995.

Její první deska u Deutsche Grammophon s českým písňovým repertoárem (Dvořák, Janáček, Martinů) získala v roce 2001 cenu Gramophone Solo Vocal Award. Další nahrávky zahrnují Mozartovy, Gluckovy a Myslivečkovy árie s Pražskou komorní filharmonií a dirigentem Michelem Swierczewskym, francouzské árie s Mahlerovým komorním orchestrem pod vedením Marka Minkowského, Gluckovu operu Paris a Helena se souborem Gabrieli Consort (umělecký vedoucí Paul McCreesh), recitál s klavíristou Malcolmem Martineau, dále uznávané a kritikou ceněné CD „Lamento“ s kantátami členů bachovské rodiny (Musica Antiqua Koeln pod vedením Reinharda Goebela), CD s Mozartovými áriemi (Orchestra of the Age of Enlightenment se Sirem Simonem Rattlem) či händelovský projekt s Venice Baroque Orchestra a Andreou Marconem, písňové CD s titulem „Když mě stará matka“, disk s áriemi Antonia Vivaldiho, CD „Lettere Amorose“, který Magdalena Kožená nahrála společně se souborem Private Musicke, Dvořákovy, Mahlerovy a Ravelovy písně za doprovodu Berlínské filharmonie pod taktovkou Sira Simona Ratllea na CD s názvem „Love and Longing“ či CD „Prayer“, na němž Magdalena společně s vynikajícím německým varhaníkem Christianem Schmittem přednášejí duchovní písně Franze Schuberta, J. S. Bacha, Maurice Ravela, Hugo Wolfa či Antonína Dvořáka. Její doposud poslední sólové CD nazvané prostě Monteverdi bylo nominováno na nejlepší Klasické vokální sólo album cen Grammy 2016. Za své nahrávky získala pěvkyně prakticky všechna významnější ocenění udělovaná hudebními časopisy včetně prestižní Gramophone Award pro Umělce roku 2004. Nahrávka Fragmentů k opeře Julietta Bohuslava Martinů v titulní roli s Magdalenou Koženou, za doprovodu České filharmonie pod vedením Sira Charlese Mackerrase, zvítězila v roce 2009 na Gramophone Awards v kategorii Recital.

Magdalena Kožená je pravidelným hostem předních světových operních i koncertních podií. Její recitály zazněly v Londýně, Paříži, Bruselu, Berlíně, Amsterdamu, Vídni, Hamburgu, Lisabonu, Praze, Kodani, Tokiu, San Francisku či newyorských Alice Tully Hall a Carnegie Hall. Koncertovala také v Mnichově, Salcburku, Lucernu, na festivalech v Baden-Badenu, Schwarzenberg Schubertiade, v Aldeburghu, Edinburghu ad.

Kromě Malcolma Martineau spolupracuje s klavíristy Danielem Barenboimem, Yefimem Bronfmanem, Andrasem Schiffem, Mitsuko Uchida či Karlem Košárkem. Magdalena Kožená pravidelně vystupuje s ansámbly, jako jsou Berliner Philharmoniker, Orchestra of the Age of Enlightenment, Rotterdam Philharmonic a Philadelphia Orchestra pod vedením Sira Simona Rattlea; Royal Concertgebouw Orchestra pod vedením Marisse Jansonse, Lucerne Festival Orchestra pod vedením Claudia Abbada, Česká filharmonie, Chamber Orchestra of Europe a Scottish Chamber Orchestra pod taktovkami Sira Charlese Mackerrase a Robina Ticciatiho, Wiener Philharmoniker pod vedením Daniela Hardinga a Sira Simona Rattlea; Accademia Santa Cecilia pod vedením Myung-Whun Chung a Simon Bolivar Youth Orchestra of Venezuela pod vedením Gustava Dudamela. Svůj vyhlášený cit pro interpretaci staré hudby Kožená nabízí za doprovodu vynikajících souborů dobových nástrojů, jako jsou např. English Baroque Soloists, Gabrieli Consort and Players, Il Giardino Armonico, Les Musiciens du Louvre, Orchestra of the Age of Enlightenment, Venice Baroque Orchestra, Collegium 1704, Musica Florea nebo Le Concert d’Astrée.

Je rovněž vyhledávanou operní pěvkyní, které aplaudují přední operní domy celého světa, newyorskou MET či londýnskou Covent Garden nevyjímaje.

Operní angažmá Magdaleny Kožené zahrnují mj. role Oktaviana ve Straussově Růžovém kavalírovi (berlínská Státní opera, festival Baden-Baden), Orfea v Gluckově opeře Orfeus a Eurydika, kterou nastudovala v Paříži, Nera z opery Korunovace Poppey ve Vídni; pod vedením Bernarda Haitinka a Marca Minkowského vystupovala v Paříži jako Mélisanda; stejnou roli nastudovala také pro Deutsche Staatsoper pod vedením Sira Simona Rattlea. Dále vystupovala jako Cherubín (Mozart: Figarova svatba) na festivalu v Aix-en-Provence, jako Sesto (Handel: Julius Caesar) v Holandské opeře a ve vídeňské Staatsoper, jako Zerlina (Mozart: Don Giovanni) na festivalu v Salcburku pod vedením Nikolause Harnoncourta, jako Dorabella (Mozart: Così fan tutte) pod vedením Sira Simona Rattlea a jako Idamante (Mozart: Idomeneo). V newyorské Metropolitní opeře vystoupila pod vedením Jiřího Bělohlávka jako Varvara (Janáček: Káťa Kabanová) a v mozartovských rolích Cherubína, Idamanta a Dorabelly pod taktovkou Jamese Levina. V londýnské Královské opeře Covent Garden se představila v titulní roli Rossiniho Popelky, v Salcburku a v Berlíně vystoupila i jako Bizetova Carmen. Zazářila v titulních rolích Charperntierovy opery Médée v Bazileji a Martinů opery Juliette ve Státní opeře v Berlíně pod taktovkou Daniela Barenboima a s Rolandem Villazónem v roli Michela, s nímž se opět potkala v Monteverdiho Il Ritorno d´Ulisse v pařížském divadle na Elysejských polích. Její prozatím poslední divadelní rolí byla Berliozova Markétka v berlínské Státní opeře.

Magdalena je Rytířem řádu umění a literatury Francouzské republiky, převzala Cenu ministra zahraničních věcí Gratias agit za šíření dobrého jména České republiky a Zlatou medaili za zásluhy na poli umění od Mezinárodního výboru washingtonského Kennedyho centra pro umění. Tyto dvě pocty doplnila respektovaná cena G. F. Händela, kterou uděluje rodiště slavného německého skladatele, město Halle, za mimořádnou interpretaci díla svého slavného rodáka. Těší se také z Ceny Brna, svého rodného města.

Magdalena Kožená je neúnavnou propagátorkou české hudby a české kultury, stala se patronkou MHF 13 měst Concentus Moraviae, své jméno spojila s Rokem české hudby 2014 a převzala také záštitu nad celoevropským hudebním projektem České sny.

K vrcholům posledních dvou koncertních sezon patřily vícečetné rezidence, v jejichž rámci Magdalena vystoupila jako rezidenční umělkyně v několika evropských metropolích s bohatým programem; představila se v písňovém recitálu s klavíristkou Mitsuko Uchida, v rámci komorního projektu se Sirem Simon Rattlem a členy Berlínské filharmonie, v sérii koncertů s renomovaným barokním souborem La Cetra a rovněž s Ondřejem Havelkou a jeho swingovými Melody Makers. V první půli letošního roku s obrovským ohlasem vystoupila v roli Penelopy v nastudování Monteverdiho opery Il Ritorno d´Ulisse v Paříži a Dijonu, nezapomenutelné byly mnichovské koncerty s Biblickými písněmi pod taktovkou nedávno zesnulého Jiřího Bělohlávka a nadšené ohlasy jí přinesla i role Markétky v Berliozově Faustově prokletí, kterou v berlínské Státní opeře režijně připravil Terry Gilliam – filmový režisér a člen skupiny Monty Python. V ČR se Magdalena věnovala především celostátnímu happeningu ZUŠ Open, při němž se předatavilo neuvěřitelných 350 základních uměleckých škol široké veřejnosti bohatým programem. Akci pořádá Kožené Nadační fond, který pěvkyně založila na podporu tuzemských základních uměleckých škol.

Novou sezonu zahájila Magdalena evropským händelovským turné s renomovaným souborem Venice Baroque Orchestra a dirigentem Andreou Marconem, v cestách po Evropě bude na podzim pokračovat s výjimečným programem propojujícím flamenco a španělskou barokní hudbu a závěr roku bude patřit swingu a koncertní šňůře po naší republice. Tu příští zahájí na MHF Lípa Musica...

Více na www.kozena.cz

Vstupenky od 27. 11. v prodeji:
• ve festivalové pokladně (Žižkova 528/6, Česká Lípa, otevírací doba: po a st od 15.00 do 18.00 hod., út a čt od 13.00 do 15.00 hod.),
• online na www.lipamusica.cz
• v pokladně Městského divadla Jablonec nad Nisou (více na www.divadlojablonec.cz).