Hrádek zažil jeden z uměleckých vrcholů festivalu

Za letošním jubilejním ročníkem Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica se již zavřely dveře. Stále však zbývá přinést reportáže z posledních koncertů, které se odehrály o minulém víkendu. Zde je první reportáž z pátečního zastavení festivalu v Hrádku nad Nisou.
Do s každým rokem opravenějšího a malebnějšího Hrádku nad Nisou festival zavítal podruhé. V loňském roce se uskutečnil koncert Scholy Gregoriana Pragensis v evangelickém Chrámu Pokoje. Letošní hrádecký koncert Lípy Musicy hostil nádherně zrekonstruovaný kostel svatého Bartoloměje.

Vystoupil zde Ensemble Tourbillon s programem nazvaným podle poslední skladby večera Komm, süsses Kreuz.
Příjemným a pravda trochu světským potěšením pro diváky v kostele bylo zapnuté topení, které během koncertu z hlav návštěvníků vyhnalo chmury podzimního sychravého počasí. Hudba linoucí se z presbytáře tak neměla žádných překážek a mohla směřovat rovnou do mysli diváků. Hrádek nad Nisou je však již poměrně vzdálen festivalovému srdci, které bije v České Lípě, a proto zde snad nebylo ve veřejnosti natolik silné vědomí o hodnotě nadcházejícího hudebního svátku a do lavic kostela svatého Bartoloměje si jinak jeden z nejlepších koncertů letošního ročníku přišlo poslechnout jen málo diváků.
Na druhou stranu se zde setkalo publikum poučené a kultivované. Nevím do jaké míry se muzikantům hrálo dobře či nikoliv, každopádně se koncert velmi dobře poslouchal a nebyl rušen šumem, hlukem či ve špatnou chvíli přicházejícím potleskem, ba právě naopak. Publikum se snažilo celkem úspěšně zanechat v muzikantech lepší dojem, než byl ten první, který byl provázen pohledem na poloprázdné lavice.
Uměleckým vedoucím a duší Ensemblu Tourbillon je Petr Wagner, vynikající odborník na poučenou interpretaci staré hudby, ale hlavně vynikající hráč na violu da gamba. Tento poměrně vzácný smyčcový nástroj zažíval své zlaté období v časech renesance a baroka ale během pátečního večera jej mohli diváci vidět na pódiu hned ve dvojím provedení, neboť na něj hrála i koncertní partnerka Petra Wagnera Hana Fleková. Zbytek ensemblu tvořily varhany a teorba, velká basová loutna, s jejíž zvukem se měli diváci festivalu možnost seznámit už na letošním koncertu v Jezvém.
Na programu večera byly skladby barokního a klasicistního evropského dědictví. Zastoupena zde byl průřez italské a německé školy jmenovaných obdobích. Repertoár byl sestaven z děl, která se do současnosti zachovala v kroměřížských, berlínských, lipských a vídeňských hudebních archivech. Ve zpívaných částech večera exceloval mladý nadaný brněnský barytonista Tomáš Král, jehož zpěv se do překrásných barokních kulis kostela svatého Bartoloměje více než hodil. Svůj vynikající výkon tento zpěvák ještě podtrhl v písni Komm, süsses Kreuz, kterou na texty Matoušova Evangelia složil Johann Sebastian Bach.
Podzimní, již sychravé dny nabízely jen málo podobně krásných zážitků. Těm z vás, pro které byl Hrádek nad Nisou v pátek večer příliš vzdálen, je směřována tato reportáž, stejně jako fotografie Lukáše Pelecha. 

Autor: Tomáš Cidlina 

Galerie ZDE: