Třináctero klarinetistů si pohrálo s akustikou baziliky

Nedělní koncert letošního jubilejního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica hostil jeden z nejkrásnějších duchovních stánků na Českolipsku, bazilika svaté Zdislavy v Jablonném v Podještědí. Vystoupil zde soubor Clarinet Factory se svou „přípravkou“ Clarinet Factory Orchestra.

Došlo tak na koncertní konfrontaci učitel a žák. Clarinet Factory Orchestra totiž tvoří, o generaci mladší než jejich učitelé, nadaní studenti konzervatoří v oboru klarinet. Ten, kdo čekal od večera tuctový koncert klasické hudby, možná odcházel zklamán, všichni ostatní byli nadšeni instrumentálními možnosti netradičního souboru i jeho naprosto svobodným pojetím klasického i moderního repertoáru.

Samotné představení Clarinet Factory a Clarinet Factory Orchestra začalo netradičním nástupem, improvizační meditací, ve které se třináctero hráčů na klarinet pohybovalo po presbytáři i jinde v chrámu a provádělo akustickou sondu do tónům klarinetu obzvláště příjemného prostředí. Roj nástrojů připomínal cosi jako velké klarinetové varhany a to včetně několika sekundového dozvuku jednotlivých tónů.

Po impresivním nástupu jednotlivých členů orchestru se protagonisté večera shromáždili před publikem a začali hrát první klasický kus, kterým byla předehra Příjezd královny ze Sáby z oratoria Šalamoun od Georga Friedricha Händela. Naproti tomu kusy nové nebo improvizační adaptace děl starších hrálo třináctero klarinetistů blížeji k publiku, tak aby mělo příležitost nahlédnout muzikantům až do kuchyně. V jedné části večera se potom učitelé a jejich studenti rozmístili po prostorách baziliky svaté Zdislavy, aby jejich tónům neunikla ani příslovečná kostelní myš.

Dalším kusem byla variace na Vltavu od Bedřicha Smetany. V té exceloval jako sólista především hráč na bas klarinet Petr Valášek, který na tento nástroj umí přesvědčivě zahrát jako na basu, v jistých pasážích dokonce jako na improvisované perkuse. Podobně odvážně se ale soubor dokázal chopit i díla Bachova a to v improvizační skladbě B-A-C-H.

 

To ale neznamená, že by tím měl být opuštěn klasický repertoár. Naopak zazněl ještě známý, pro klarinety upravený Kánon od Johanna Pachelbela nebo Quator od Antonia Vivaldiho. V jiných kusech programu zavzpomínali Clarinet Factory na své hudební cesty a zejména na návštěvu Senegalu, který je hudebně inspiroval a podnítil ke skladbě věnované dětským bojovníkům verbovaným proti své vůli do ozbrojených band v zemích západní Afriky. 

Důležitým momentem produkce Clarinet Factory je ale spolupráce s publikem, které hudebníci zapojili do svého programu a donutili jej zpívat a zapojit se do skladeb souboru Jedeš do Ameriky nebo Dobrá meditace, jak zněl i podtitul nedělního večera v Jablonném v Podještědí. Na konci koncertu potom vytvořili členové Clarinet Factory v prostorách baziliky hudební dílnu. Spojili několik námětů z publika a vytvořili přímo na místě skladbu, která byla nazvána hravým spojením několika motivů Zrození žirafy se srdcem na dlani.

Soubor Clarinet Factory na české i zahraničních scénách působí již více jak deset let a ukázal, kam až lze posunout hranice klarinetu a jeho interpretačních schopností. Jeho členové dospěli do hudební dospělosti, kdy jim již není zapotřebí dávat na odiv své nástrojové úspěchy. Naopak mají radost z pokroků studentů jim svěřených, které neváhají přizvat na pódium, aby se pochlubili další generací, kterou pro hru na tento pro všechny hudební styly univerzální nástroj nadchli.

Clarinet Factory společně s Clarinet Factory Orchestra na závěr koncertu sklízeli ovace, které po zásluze nebraly konce. Něco takového se totiž v pravdě často nevidí. Clarinet Factory ukázali, jak moderní může klasická hudba být, a zejména jaký může být její přesah do ostatních stylů. Clarinet Factory totiž zahráli i jazz a osobitou world music, jenom nevím odkud... Každopádně bych ani na moment neváhal pasovat jejich koncert na jeden z vrcholů letošního ročníku, který se již pomalu nachyluje ke svému závěrečnému týdnu.

Autor: Tomáš Cidlina

Galerie ZDE: