21. Lípa Musica je v polovině a nabízí světovou premiéru

21. ročník MHF Lípa Musica vstupuje do své poloviny a v sobotu 24. září nabídne svým návštěvníkům tradiční koncert v malebném Prysku v Lužických horách. Tamní barokní kostel sv. Petra a Pavla se stane svědky světové premiéry uvedení díla Stabat Mater soudobého italského skladatele Marca Rosana v úpravě pro vokální duo a s doprovodem violoncella. Protagonistou bude vokální duo Kchun Martina Prokeše a Marka Šulce, které si ke spolupráci přizvalo violoncellistu známého především z České filharmonie Eduarda Šístka. Program dotvoří ukázky z violoncellového díla Johanna Sebastiana Bacha a duchovní chvalozpěv ze druhé poloviny 13. století či latinský hymnus Ave Generosam od německé křesťanské mystičky, hudebnice a benediktinky Hildegardy z Bingenu. Vstupenky na tento koncert jsou ještě v prodeji.

„Byla to hudební láska na první poslech. Je to zhruba šest let, kdy jsem skladbu Stabat Mater Marca Rosana objevil na Spotify v podání Andrease Scholla. Pamatuji si to mrazení, které m poslech zprostředkoval. Neustále mě nahrávka přitahovala jako magnet. Později jsem jí pustil umělecké radě festivalu a získala si okamžitě i je. Začali jsme tedy hledat způsob, jak Rosanovu Stabat Mater zapojit do festivalu, až nás napadlo nabídnout tuto hudbu k netradičnímu zpracování taneční skupině Dekkadancers a provést jí ve světové premiéře. K naší velké radosti tak vznikla autorská choreografie v čele s tanečníky Ondřejem Vinklátem, Štěpánem Pecharem a Nikol Šneiderovou, která se dočkala hned dvou festivalových provedení v Děčíně a v Liberci. Asi nejvíce mě na tom těší fakt, že projekt už žije vlastním životem a byl od té doby tuším třikrát proveden v Praze. A chystají se další reprízy! Tím se ovšem kapitola úplně neuzavřela. Stále jsem cítil jistou neukojenost a touhu mít možnost tuto skladbu zpívat jako interpret. Požádali jsme tedy Marca Rosana, jestli by nebyl ochoten skladbu upravit na míru pro naše pěvecké duo Kchun. Chvilku jsme společně hledali správnou polohu, jestli zpívat čistě bez doprovodu nebo přizvat nějaký hudební nástroj. Po vyloučení klarinetu a fagotu jsme se rozhodli pro violoncello a požádali autora o úpravu pro toto hudební seskupení,“ uvádí k projektu Martin Prokeš.