;

Finále s Joelem Frederiksenem a Andreasem Schollem

22. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica dospěl do finálového týdnu své hlavní koncertní řady, v němž představí ještě dva programy. Ve středu 18. října se v Městském divadle v Děčíně uskuteční projekt s názvem Den se Suzanne, pocta Leonardu Cohenovi, který připravil basista a loutnista Joel Frederiksen se svým souborem Ensemble Phoenix Munich a ve kterém představuje výjimečný dialog Cohenových písní s šansony francouzské renesance a starou anglickou hudbou. V sobotu 21. října se hlavní koncertní řada 22. festivalového ročníku uzavře v bazilice Všech svatých v České Lípě. Tento slavnostní večer nabídne výjimečné spojení novodobé světové premiéry motet „českého Bacha“ a údajně nejkultivovanějšího kontratenorového hlasu na světě. Proslulý německý kontratenorista Andreas Scholl provede společně s orchestrem a sborem Czech Ensemble Baroque moteta Františka Ignáce Tůmy. Poslední vstupenky na oba večery začínající v 19 hodin jsou ještě k dispozici. Letošní Lípu Musicu na začátku listopadu čeká ještě epilog ve spolupráci s českolipskou Základní uměleckou školou a uměleckou garantkou, klavíristkou Jitkou Čechovou.
 
Kanadský písničkář Leonard Cohen byl svého druhu potulný zpěvák, novodobý trubadúr. Jeho melancholické, poetické písně procestovaly celý svět a staly se inspirací pro mnoho dalších umělců včetně Joela Frederiksena a Ensemble Phoenix Munich. Ti stvořili jedinečnou cohenovskou poctu, která navazuje intimní spojení mezi Cohenovými písněmi, šansonem francouzské renesance a starou anglickou hudbou. Cohenova tvorba se zabývá existenciálními otázkami nad tématy jako láska, přátelství, smysl života, lidské utrpení, smrt a spiritualita. Tato životně filozofická témata se ostatně zrcadlí i v renesančních písních a literárních dílech. Spojení Cohenových písní se šansony Orlanda di Lassa, Pierra Guédrona, Josquina des Prez nebo dokonce s Henrym Purcellem je kritikou považované za jedinečné. „Chtěl jsem, aby písně přecházely jedna v druhou jako dvě řeky, jako voda protékající oběma texty, a spojily je v něco nového. Jako zpěvák svého nástroje, jako cestovatel s písní, která chce být slyšet, jsem hluboce spjat s tradicí a osudem Cohenů tohoto světa, šansoniérů a trubadúrů,“ říká Joel Frederiksen, umělecký vedoucí souboru. Poslední vstupenky k dispozici zde
 
Asi by mě nikdy nenapadlo, že by na Lípě Musice mohla zaznít hudba kanadského hudebníka, básníka, spisovatele a skladatele Leonarda Cohena. Jeho kariéra trvala více než 50 let a zahrnovala nahrávky různých stylů včetně folkové, rockové a popové hudby. Jeho texty byly často melancholické a filozofické a zahrnovaly témata jako láska, náboženství a politika. Mezi jeho největší hity patří Suzanne, Hallelujah či Dance Me to the End of Love. Cohenova práce ovlivnila mnoho umělců a jeho vliv pokračuje i po jeho smrti. Důkazem toho je i projekt Den se Suzanne, který je poctou tomuto umělci a kterým se nechal inspirovat americký zpěvák a loutnista Joel Frederiksen. Ten získal od rodiny práva písně nejen interpretovat a natočit, ale dostal navíc důvěru s hudbou pracovat a upravit ji tak, aby mohla být propojena s renesančními francouzskými šansony a hudbou staré Anglie. Pod rukama Joela Frederiksena a jeho přátel s Ensemble Phonix Munich tak vznikl nadpozemský crossover, kterému se podařilo téměř nemožné, propojit tyto vzdálené světy do hudební nirvány,“ představuje projekt Martin Prokeš, ředitel festivalu. 
Cohenovská pocta se uskuteční za laskavé podpory Statutárního města Děčín a Ústeckého kraje v Městském divadle v Děčíně, které je spolupořadatelem koncertu. Partnerem je společnost Kooperativa pojišťovna, a. s.
 
V sobotu 21. října se 22. Lípa Musica uzavře v České Lípě, kde dne 21. října zazní Moteta pro královnu Kristýnu od českého barokního skladatele Františka Ignáce Tůmy, jeho Te Deum a další skladby v podání orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka. Hvězdou večera bude německý kontratenor Andreas Scholl. Kapelnické angažmá na dvoře královny Alžběty Kristýny Brunšvické, matky Marie Terezie, bylo zlatým obdobím v tvorbě fenomenálního českého barokního skladatele Františka Ignáce Tůmy, kapelníka vídeňské královské kaple. Jeho virtuózní Velká moteta pro sólový alt komponovaná ve vídeňském stylu se nyní dostávají do zorného úhlu celosvětové hudební veřejnosti, a to i díky unikátní interpretaci hvězdným německým kontratenoristou Andreasem Schollem. Tento všestranný umělec, jehož síla spočívá v kráse a intimitě jeho hlasu i strhujícím výrazu, se stal prvním kontratenoristou na světě, který byl pozván na The Last Night of the Proms v Londýně. Zdánlivě nicotný kamínek v mozaice Schollovy kariéry je dokladem toho, že to byl právě on, kdo jako první povýšil kontratenorový hlas na mezinárodní úroveň operních hvězd. 

„Hlas Andrease Scholla patří podle mého názoru mezi nejkrásnější a nejčistší na světě. Díky své dokonalé technice, strhujícímu výrazu a přirozenému vedení hlasu do své interpretace vkládá něco, čím oplývají jen vyvolení. Jeho interpretace jsou hluboce niterné a schopné předat duchovní rozměr skladby, ať už je dobová či současná. Jeho účast na spolupráci je skutečným požehnáním pro každého skladatele i dirigenta, protože zajišťuje, že setkání s ním bude nejen úžasným hudebním zážitkem, ale prožitkem na celý život,“ uvádí k závěrečnému koncertu ředitel festivalu Martin Prokeš.
 
Na začátku listopadu se Lípa Musica definitivně uzavře projektem Má to smysl!, který tradičně připravuje ve spolupráci se Základní uměleckou školou Česká Lípě. Letos bude s českolipskými talenty na celodenním workshopu (2. 11.) a společném vystoupení (3. 11.) pracovat umělecká garantka Jitka Čechová. V předvečer koncertu se navíc v Základní umělecké škole uskuteční koncert nadějné mladé klavíristky Kláry Gibišové.
Více informací o programu a možnost rezvovat si vstupenky najdete zde.