Lípa Musica nabídne tento týden benefici, andělské snění i svatováclavský koncert

Po vydařeném převážně českolipském víkendu se zahrádeckým prologem s vystoupeními iFlautisti Ensemble, uměleckého garanta Josefa Špačka s debutem v roli dirigenta České studentské filharmonie a klavíristy Jana Bartoše nabídne 19. ročník Lípy Musicy v tomto týdnu pestrý program. Ten zahrnuje benefiční koncert pro Nadační fond Ozvěna, který připravila výjimečná houslistka, zpěvačka a skladatelka Iva Bittová a který se uskuteční ve středu 23. září v kostele Mistra Jana Husa v České Lípě. Předcházet mu navíc bude i workshop v rámci programu Ivy Bittové nazvaném Žingora. Populární linku si festival podrží i pro nedělní koncert, na němž se poprvé na festivalu představí Beata Hlavenková, cenami Anděl ověnčená klavíristka, skladatelka i zpěvačka, která do České Lípy přiveze svůj nový ceněný projekt Sně. Tento koncert se uskuteční v neděli 27. září v Centru textilního tisku. Na Den české státnosti 28. září je připraven tradiční svatováclavský koncert, který je v letošním roce premiérově zasazen do kostela sv. Jakuba st. v České Kamenici. Návštěvníky čeká renesančně laděný večer ve společnosti Cappelly Mariany uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda. Na koncerty prodlouženého víkendu jsou ještě vstupenky v prodeji, koncert Ivy Bittové i její workshop jsou vyprodány. Na koncert v České Kamenici vypravujeme festivalový autobus. 

22. a 23. září se na festivalové podium vrací jedna z nejvýraznějších osobností naší alternativní hudební scény, Iva Bittová, která je mimo jiné patronkou Nadačního fondu Ozvěna zaměřeného na pomoc sluchově handicapovaným dětem, mladistvým a jejich rodinám. Benefiční večer představí autorské skladby a písně Ivy Bittové, ukázky z Moravské lidové poezie v písních Leoše Janáčka i českou premiéru její vlastní nové kompozice Nezabudka. Na koncertu bude pěveckým partnerem Ivy Bittové navíc i Martin Prokeš, tenorista a ředitel festivalu, na klavír oba umělce doprovodí zkušený českolipský hudebník David Mašek. Koncertu bude předcházet workshop Ivy Bittové určený pro příznivce zpěvu. Výtěžek koncertu podpoří sluchově handicapované, kterým se již řadu let snaží pomáhat Nadační fond Ozvěna v čele s jeho ředitelkou Pavlou Prokešovou.

V neděli 27. září nabídne festival Lípa Musica další českolipské zastavení, které bude podobně jako koncert Ivy Bittové určitým vykročením z klasické koncertní řady. Lípa Musica poprvé představí úspěšnou skladatelku, klavíristku a nově i zpěvačku Beatu Hlavenkovou a její ceněný projekt Sně. „Vždy mě fascinovalo dodávat melodii textu, který je už nositelem nějaké emoce, rytmu, někdy i harmonické nálady. Naopak mi není blízké vkládání slov do už hotové melodie,“ říká držitelka ceny Anděl Beata Hlavenková. A tak vznikly Sně, tedy báSně, píSně a Snění s jasně rozpoznatelným autorským rukopisem a citlivou a soustředěnou interpretací. Originální písně reflektující poezii Petra Borkovce a Bohuslava Reynka, jimž nechybí osobitá odvaha experimentovat, hledat nekonvenční harmonie i aranžmá, žánrová svoboda oscilující mezi jazzem, moderní klasikou a popem, a které jdou vstříc současnému nadžánrovému písničkářství… A ve středu toho všeho je jiskrná muzika, která pohladí vnitřní krásou, lidskostí, ale i zasáhne životní naléhavostí, obrysem bolesti a uhrančivou muzikalitou…

„O projektu Sně mluvím jako o svém pěveckém debutu. Není na něm žádná čistě instrumentální skladba,“ vysvětluje interpretka a dodává: „Název Sně vznikl z posledních tří písmen slov básně a písně, což jsou základní stavební kameny alba. Sně mi vytanuly na mysli, když jsem zhudebňovala básně a psala písně, a člověk si tam může dosadit řadu dalších věcí, jako snění, sníh… Jde o sedm básní Reynka a Borkovce, dva mé texty a jeden dialog polsko-slovenský. Album jsem nahrála s Oskarem Törökem, který je fenomenální muzikant, virtuózní trumpetista, výborný bubeník i zpěvák, který používá elektroniku. Do čtyř věcí jsem přemluvila svého muže Patricka Karpentskiho, který je kytarista a album se mnou produkoval.“

A se svou Kapelou snů – trumpetistou Oskarem Törökem, kytaristou Patrickem Karpentskim a baskytaristou Milošem Peterem Klápštěm – Beata Hlavenková vystoupí i v České Lípě, a to v Centru textilního tisku. Na tento koncert jsou v prodeji necelé dvě desítky vstupenky, zajistit je je možné online na www.lipamusica.cz nebo ve festivalové pokladně.  

Svatováclavský koncert je tradiční stálicí festivalového programu. Ten letošní bude zasazen do nové festivalové lokality, kterou se stává Česká Kamenice a její výjimečný renesanční kostel sv. Jakuba staršího. Trojlodní děkanský chrám goticko-renesančního rázu je nejen vizuální dominantou města, ale i místem, kde na varhany hrával sám Antonín Dvořák, když navštěvoval zdejší německou školu a na praxi pobýval v jednom místním řeznictví… Odkaz českého velikána však festival připomínat nebude, návštěvníky vezme do časů úsvitu novověku, do tudorovské Anglie zmítané boji mezi anglikánskou a katolickou církví, jejímž světlem se stala panenská královna Alžběta I. a s ní přicházející zlatý věk všeobecného rozkvětu. Stranou nezůstala ani anglická hudba, které vévodili Tallis a Byrd, mistři duchovní polyfonie. Jejich odkaz představí komorní vokalisté Cappelly Mariana pod vedením Vojtěcha Semeráda.

„Úvodní verš chvalozpěvu Exsultet nám oznamuje radostnou zprávu vzkříšení Vykupitele, po kterém přichází nedělní ráno: dvě Marie jdoucí k prázdnému hrobu, anděl zvěstující to, co bylo předpověděno… To je příběh i našeho programu, který je rámován rozbřeskem nového dne nedohledné věčnosti. Thomas Tallis a William Byrd jsou právem uznáváni jako přední skladatelé anglické vrcholné renesance za vlády dynastie Tudorovců. Oba byli římští katolíci, což od nich vyžadovalo, aby pečlivě vybírali mezi jejich náboženským svědomím a politickými požadavky rozbouřené Anglie 16. století. Jejich talent byl uznán i samotnou královnou a jejich patronkou Alžbětou I., která jim udělila výlučná práva na tisk hudby a hudebního papíru ve své říši. Vybrané skladby v dnešním programu jsou příkladem stylu, který se vyznačuje bohatým využitím imitace, ale také ukazuje opouštění od tradičního motetového stylu a využití živé zvukomalby, která dokazuje rostoucí popularitu madrigalu v renesanční Evropě,“ představuje program Vojtěch Semerád.

Tento koncert se uskuteční v pondělí 28. září od 19 hodin v kostele sv. Jakuba v České Kamenici a vstupenky je možné zakoupit ve festivalové pokladně, online i v Informačním centru České Kamenice. 

Další informace si můžete přečíst v čerstvém vydání festivalových novin.

Zbylé vstupenky na koncerty 19. ročníku je možné zakoupit on-line nebo ve festivalové kanceláři v Žižkově ulici č.p. 528/6 v České Lípě, v síti Colosseum Ticket a v dalších vybraných koncertních lokalitách. Pokladna je otevřena v pondělí a středu v 15.00–18.00 hod. a v úterý a ve čtvrtek: 14.00–16.00 hod.