;

Lípa Musica pokračuje tradičním večerem při svíčkách

22. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica, který zahájil v pátek 1. září v libereckém Divadle F. X. Šaldy sedmý Koncert pro Liberecký kraj s vynikajícím klavíristou Lukášem Vondráčkem, bude v prvním zářijovém týdnu pokračovat tradičním koncertem při svíčkách. V kostele sv. Barbory v Zahrádkách u České Lípy vystoupí v pátek 8. září od 19 hodin častý festivalový host, soubor Collegium Marianum. Ten pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové představí svůj projekt Cachua serranita, který festivalové návštěvníky zavede na hudební pouť z Moravy až do „barbarských“ zemí Nového světa – Peru a Bolívie. V 17. a 18. století, kdy jezuité podnikali misijní cesty do Jižní Ameriky, se totiž díla evropských skladatelů setkávala s hudbou tradičních bolívijských a peruánských indiánů, aby zněla ke chvále Boha a Panny Marie. A právě tomuto exotickému hudebnímu dialogu je zasvěcen i projekt renomovaného souboru věnujícímu se interpretaci staré hudby, který se na Lípu Musicu pravidelně vrací. Koncert je prakticky vyprodaný.

Tance jihoamerických indiánů nebo vůbec jejich tradiční hudba mě fascinovala odjakživa a je to takový můj vysněný projekt. Zahrát si hudbu, která zněla v době baroka v dnešní Bolívii nebo Peru, a propojit ji s hudbou naší. Trošku smělý projekt, pravda. Ale uzrál už v době, kdy jsem začala hrát na barokní flétnu a začala jsem v archivech nacházet zajímavé skladbě, ještě nevydané nebo nehrané, jako byl třeba Jan Josef Ignác Brentner a jeho Harmonica duodecatomeria, a pak jsem zjistila, že jeho hudba se hrála i v dnešní Bolívii a že byla známa mezi kmeny Chiquitos a Mojos. Už tehdy jsem si říkala, jak je to nádherné, že bych se tam chtěla podívat. Zatím jsem tam ještě nebyla, ale jejich hudbu už jsem poznala,“ říká Jana Semerádová, flétnistka a umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum.

Když se Jezuité v 17. a 18. století chystali na dlouhou misijní cestu do Jižní Ameriky, mnozí do svých zavazadel přidali noty a hudební nástroje. Věděli, že se hudba dotýká samého srdce člověka a může být prvním jazykem dorozumění. Jihoamerickou džunglí i horami se tak společně s tradiční hudbou bolivijských a peruánských indiánů rozezněla ke chvále Boha a Panny Marie i díla J. Brentnera, D. Zipoliho či M. Schmida. Stejná hudba opěvující Stvořitele a Matku Boží zněla v barokních chrámech a vesnických kostelících na Moravě, zde ovšem okořeněná místním folklórem. G. Ph. Telemann nechal často zaznít hanácké a slezské lidové melodie ve své tvorbě a neskrýval nadšení z jejich „nefalšované barbarské krásy“. Co má společné hudba z velmi vzdálených konců našeho světa, to je vášeň a radost, kterou znají jen muzikanti, když si můžou zahrát společně...

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům. Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Na festivalu Lípa Musica soubor naposledy představil Jurkovičovy Ukolébavky v roce 2021.

V následujícím týdnu festival nabídne návrat svého dřívějšího uměleckého garanta houslisty Josefa Špačka, který se představí v duu s violoncellistou Tomášem Jamníkem a nabídnou svůj projekt Cesty s hudbou L. Janáčka, G. Kleina, E. Schulhoffa i J. S. Bacha. Koncert se uskuteční v pátek 15. září v kostele sv. Bartoloměje v Hrádku nad Nisou. V sobotu 16. září Lípa Musica zavítá po letech do kostela sv. Antonína v Liberci, kde vystoupí světově respektovaný soubor Collegium 1704 s výjimečnou francouzskou mezzosopranistkou Lucile Richardot v programu věnovaném odkazu Antonia Vivaldiho. Vstupenky na tyto koncerty jsou ještě k dispozici.

Aktuální vydání festivalových novin s dalšími podrobnostmi najdete zde.