„Drásavá, ale přesto něžná, smutná, ale jinak, prostě tklivá, ale bez naříkání a falešných slz… taková je hudba Leoše Janáčka.“

Jiří Bárta

Pohádka pro violoncello a klavír

Jiří Bárta, violoncello
Terezie Fialová, klavír

1/11/19 h

Žitava, Radniční sál

Leoš Janáček (1854–1928): Pohádka pro violoncello a klavír

Con moto
Con moto
Allegro

Leoš Janáček: Sonáta pro housle a klavír (arr. Jiří Bárta pro violoncello a klavír)

Con moto
Balada
Allegretto
Adagio

Ludwig van Beethoven (1770–1827): Sonáta D dur N. 5 op. 102 č. 2 pro violoncello a klavír

Allegro con brio
Adagio con molto sentimento d’affetto
Allegro fugato

Bohuslav Martinů (1890–1959): Variace na Rossiniho téma pro violoncello a klavír

Žitava, jedno z prvních německých měst, která před více než deseti lety přivítala festival Lípa Musica, opět zažila kouzlo české hudby. Překrásný radniční sál byl naplněn do posledního místa, a s prvními tóny bylo jasné, proč jsou violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová považováni za jedny z nejvýjimečnějších interpretů na scéně.

Jejich hra působila nesmírně přirozeně, bez zbytečné okázalosti, s hlubokým souzněním nejen mezi sebou, ale i s hudbou samotnou. Žitavský koncert byl dalším z nádherných důkazů, že Lípa Musica už dávno není jen festivalem, ale mostem přes hranice, spojením lidských i hudebních srdcí.

„Janáček zde odkryl své vlastní zlomené srdce otce, jenž přišel o dceru. Osobně si nedokážu představit žádný jiný nástroj než cello, který by zvládl takto zprostředkovat pocity melancholie a jímavosti.“

Celou recenzi Terezy Rejzkové pro Operaplus najdete zde.

„Srdečně děkujeme a obrovsky Vám přejeme, ať festival stále tak krásně běží.“

Terezie Fialová a Jiří Bárta

Foto: Lípa Musica / Martin Špelda

  • Aktuality