Dílo, ve kterém hudba a slova doslova srostly.

Dřevěný Kristus

Pavel Švingr
Zdeněk Klauda

ne/7/9/18 h

Drchlava, kostel svatého Mikuláše

1:10

Program bude ke stažení několik dní před koncertem.

Dřevěný Kristus

ne/7/9/18 h / Drchlava, kostel svatého Mikuláše

Pavel Švingr, bas
Zdeněk Klauda, klavír

Johannes Brahms (1833-1897)
Čtyři vážné zpěvy op. 121
Vždyť úděl synů lidských a úděl zvířat je stejný
Znovu jsem pohleděl na všechen útisk
Ó smrti, jak hořké je pomyšlení
Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Dobře temperovaný klavír, 1. díl BWV 853
Preludium a fuga es moll

Jan Hanuš (1915-2004)
Dřevěný Kristus, cyklus písní op. 40
Hlásám milost dřevu lesnímu
Poslal Herodes žoldáky
Zvedněte mne
Aj, z temnot noci
Dřevěný Kristus
Hlásám milost

Brahms a Hanuš

Hudba až na samou dřeň humanity

Jsou písně smutné i veselé, jsou programy rozverné i závažné. Umění není živé jen z pozitivních emocí, má za úkol popsat celou jejich škálu, má za povinnost vyjádřit se i k tomu nejtěžšímu, co lidstvo prodělalo, čeho se samo na sobě dopustilo. Právě o tom je koncert v Drchlavě v kostele svatého Mikuláše, ve stánku, který byl v poválečných letech zcela zdevastován a obnažen, v duchovním prostoru, který povstává z klinické smrti. Zde je možné a potřebné přemítat o tom, co s lidskou společností nadělaly války, nucené migrace skupin obyvatelstva, o krajině, ze které byl vyhnán Bůh. O tom, jestli je možné božstvo pozvat zpět.

„Dřevěný Kristus je syrový, tragický, hutný. Je to mistrovské dílo, jeho provedení ve zdevastovaném kostele je reminiscencí i poselstvím.“

Pavel Švingr

Úvodní Brahmsův cyklus je vystavěn na biblických překladech Martina Luthera, řeší podstatu lidského života a nelítostné předurčení jeho zániku. Hutnou atmosféru na chvíli odlehčí Bachův Dobře temperovaný klavír, teprve potom přichází čas na Hanušovu reflexi válečné zkušenosti. Skladba z roku 1957, působivá hudební meditace na verše Kamila Bednáře vydané v 50. letech samizdatem, čekala na své první provedení dlouhých 38 let. Nyní zazní na místě, kde slova a hudba srostou i s prostorem.

  • !Jan Hanuš - The Wooden Christ, Cycle of Songs

Pavel Švingr

Barevný a nepřeslechnutelný bas

Sólista Národního divadla v Praze absolvoval HAMU u Ivana Kusnjera a studoval také na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Debutoval ve Státní opeře Praha v roce 2009 rolemi Číšníka a Lodníka v inscenaci Brittenovy opery Smrt v Benátkách a v roce 2012 v historické budově Národního divadla jako Velebobule a Hlavní bazilišek ve světové premiéře opery Marka Ivanoviće Čarokraj.

Vedle operní tvorby se věnuje také koncertnímu repertoáru. Pravidelně interpretuje Dvořákovy Biblické písněStabat Mater, Mozartovo či Verdiho Requiem nebo písňový cyklus Dřevěný Kristus Jana Hanuše. S Janáčkovou Glagolskou mší se v srpnu 2024 představil na prestižním festivalu BBC Proms v Londýně s Českou filharmonií pod taktovkou Jakuba Hrůši. Je laureátem několika mezinárodních pěveckých soutěží, včetně první ceny v písňové soutěži Bohuslava Martinů.

V současnosti ho můžete vidět na scéně Národního divadla jako krále v Aidě, Angelottiho v Tosce, Sarastra v Donu Giovannim nebo vodníka v Rusalce.

Zdeněk Klauda

Znovuobjevování zapomenutých děl jako životní poslání

Dirigent, klavírista a hudební badatel Zdeněk Klauda je zakladatelem a uměleckým vedoucím orchestru L´Armonia Terrena. Ve své práci se zaměřuje na oživování zapomenutých děl českých skladatelů i na interpretaci hudby současných autorů. Jeho kariéra je úzce spjata s Národním divadlem v Praze, kde působí jako asistent dirigenta a vedoucí hudební přípravy a od sezóny 2022/2023 také jako dirigent.

Klaudova nahrávací činnost zahrnuje oceněné projekty, jako světová premiéra Stabat Mater Jakuba Jana Ryby (Diapason Découverte) či album Rediscovered Romantic Testimony, věnované symfonické tvorbě Václava Jindřicha Veita. Stál také za projektem Kouzelná Rybovka Matěje Formana, který natočil s FOK pro Českou televizi. V roce 2024 vyšla díky jeho iniciativě klavírní verze písňového cyklu Dřevěný Kristus Jana Hanuše a komorní orchestrální úprava Jaroslava Pelikána, jejíž vznik podnítil a premiéroval na Velikonočním festivalu duchovní hudby v Brně.

Zdeněk Klauda pravidelně hostuje u významných českých orchestrů a festivalů, doprovází renomované pěvce jako Simona Šaturová, Slávka Zámečníková nebo Adam Plachetka a nadále se věnuje objevování a interpretaci neprávem opomíjené hudby.

„Mám rád, když mě hudba nějakým způsobem vtáhne a inspiruje moji fantazii. Když mě vezme na krásnou dlouhou cestu a tam mě logicky vede, to znamená, že mě nic nevyruší, a já mám díky hudbě možnost prožít stav, který mě běžně v životě nepotká.“

Zdeněk Klauda

Kostel sv. Mikuláše v Drchlavě

Neskutečně silné spojení místa a hudby

Festival si pro uvedení Dřevěného Krista nemohl vybrat působivější místo. Barokní kostel, který jako zázrakem přežil hrůzy 20. století. Přestože se zde sloužily mše ještě několik let po roce 1945, kdy jej museli opustit jeho němečtí farníci, byl kostel po roce 1960 vykraden a postupně zdevastován. Sloužil jako sklad ovoce i pneumatik, jeho varhany a vybavení byly odvezeny do okolních kostelů, ukradeny či zničeny. V posledních letech se mu věnuje skupinka nadšenců, kteří jej doslova vysekali z kopřiv a vracejí mu život.

 

Právě sem nyní přichází hudba, aby dala tomuto místu nový smysl. Hudba, která v tomto prostoru získá až mystický rozměr. Sytý bas Pavla Švingra a klavírní doprovod Zdeňka Klaudy vyplní opuštěné zdi emocemi, jež budou v posluchačích doznívat ještě dlouho. O scénografii se postará malířka a sochařka Martina Chloupa, díky níž se večer stane komplexním zážitkem propojujícím zvuk, prostor a vizuální vnímání.

ne/7/9/18 h

Drchlava, kostel svatého Mikuláše

  • !Na výlet s festivalem Lípa Musica / Kostel svatého Mikuláše v Drchlavě
  • Aktuality