Floexistence. Flow, kterou ti nevezmou.
Floex Ensemble & Tomáš Jamník
Tomáš Dvořák aka Floex
Tomáš Jamník
Tomáš Dvořák aka Floex, klarinet, elektronika
Tomáš Jamník, violoncello
Eva Jamníková, housle
Anežka Jiráčková, viola
Jakub Tengler, vibrafon
Jiří Javůrek, basklarinet
Jan Šikl, dirigent
Josef, robotické perkuse
„Od dětství jsem hrál na klarinet. Okolo šestnácti jsem začal objevovat alternativní elektronickou hudbu. V Čechách nás bylo v té době jen pár, bylo to pionýrské období. Nejzásadnější bylo, že najednou bylo možné hudbu vytvářet bez závislosti na velkých studiích. To, že si autonomně můžete plnit sny, vytvořit si vlastní hudební vesmíry, dodnes považuji za nejrevolučnější a nejúžasnější věc na elektronické hudbě.“
Tomáš Dvořák
Pestrobarevný, hravý svět
Objevte nová teritoria na rozhraní ambientu a neoklasické hudby
Nové místo a s ním nová inkarnace ceněného projektu skladatele, elektronického producenta a klarinetisty Tomáše Dvořáka. Floex se svým způsobem vrací k jádru, čirému kouzlu, k obnaženým, avšak suverénním, organickým podstatám skladeb. Floex je mediátor, tlumočník mezi vášní tance, živou hudební expresí a precizní elektronikou. Floex je čistá energie i napětí. V rámci projektu Floex Ensemble Tomáš Dvořák odhaluje jemnější, avšak o to naléhavější polohu moderní hudby v klasickém nástrojovém provedení. Kromě živých hudebníků se můžete těšit na robotického bubeníka Josefa, který je již nedílnou součástí Floexových projektů.
„Robot Josef je čistě akustický bubeník, údery jsou generované malými solenoidovými motorky. Jsou o dost tišší než údery standardního bubeníka, a taky svým způsobem diskrétnější. Josef je prostě spíš orchestrální hráč, což se perfektně hodí právě ke klasickým nástrojům. Baví mě ten kontrast něčeho klasického a současného, technického.“
Tomáš Dvořák
Floex
Nekonečno hudebních vesmírů
FLOEX je umělecké jméno klarinetisty, skladatele, producenta a multimediálního umělce Tomáše Dvořáka. Ten na svých deskách a ve svých projektech vytváří unikátní atmosférický vesmír stvořený elektronickými i akustickými zvuky. Kromě vydávání alb Tomáš Dvořák experimentuje za hranicemi lineárních hudebních scénářů a vytváří jedinečné multimediální instalace nebo hudbu pro počítačové hry.
„Plné svůdných zákoutí a překvapivých momentů. Hudebně nebojácné, dalece překračující hranice ambientu. Spojující prvky elektroniky a jazzu naprosto uhrančivým způsobem.“
Z recenze alba Zorya Petra Balady
Na programu v zrekonstruované konírně zákupského zámku budou soundtracky k počítačovým hrám Machinarium, Samorost či Papetura a tracky z autorových studiových alb. Zazní také premiéra nové skladby, která vznikla pro festival Lípa Musica.
Na svém kontě má Floex dvě dlouhohrající alba Pocustone z roku 2001 a Zorya z roku 2011. Na ně navázal v roce 2014 EP nahrávkou Gone. Tato hudba byla ve svých počátcích velmi průkopnická a získala si zaslouženou pozornost. Nahrávky získaly několik prestižních ocenění nejen v České republice. V poslední době se Floex věnuje spolupráci s Tomem Hodgem, s nímž vytváří novou úroveň synergie, ve které se do jedinečného organického vesmíru mísí klasická hudba a radikální „avantgardní“ elektronika.
Hráčské komunitě je Floex znám pro svou spolupráci s Amanita Design, pro který složil soundtracky ke hrám Samorost 2 (2006), Machinarium (2009) a Samorost 3 (2016). Machinarium OST si získalo masivní odezvu jak u fanoušků, tak u kritiků. Díky této tvorbě se Tomáš Dvořák dostal i do mezinárodního povědomí.
„Na albu Zorya jsme uprostřed nahrávání zjistili, že potřebujeme úplně jiný nástroj než violoncello. Tak jsem na eBay objednal erhu, během dne jsem nastudoval tutoriály na YouTube a další ráno už jsme točili. Samozřejmě to bylo hrozné z pohledu profesionálního erhuisty, ale z pohledu našeho to byla absolutní paráda a zábava.“
Tomáš Jamník
Ve svém novátorství jde Floex ještě dál. Stojí za několika unikátními interaktivními hudebně-multimediálními instalacemi a performancemi s názvy RGB, Crossroad, Live Score nebo série Archifon, kterou vytvořil s uměleckým kolektivem Initi. Tato díla byla prezentována na mezinárodních festivalech jako Ars Electronica, Sonica nebo Nuit Blanche Bruxelles.
Všestrannost jeho osobnosti doplňuje angažmá coby DJ. Poslechové zážitky zprostředkovává atmosférickou hudbou. Jeho DJ sety jsou ale také plné energie, extatických momentů a intenzivního působení elektronické hudby na posluchačovy smysly. V hudebních plochách, které jako DJ prezentuje, je zastoupeno i techno, ze kterého jsou podnikány výlety v podstatě kamkoliv. Jeho Djskou ambicí je lidi na party překvapit a ukázat zajímavé paralely mezi taneční hudbou a jinými styly. Jeho sety jsou často několikahodinovým ponorem do světa netušených zákoutí hudby, která se stává transcendentálním plynutím.
V projektu Floex Ensemble okolo sebe Tomáš Dvořák sestavil komorní sextet špičkových muzikantů, aby se navrátil k jádru hudby. S citlivou aranží pro dechy zde vypomáhal skladatel a multiinstrumentalista Jan Šikl. Na repertoáru jsou zastoupeny především Floexovy soundtracky, jako je Machinarium, Samorost, či Papetura, které provázely a zásadním způsobem formovaly duch nejen počítačových her od Amanita Design. Zároveň jsou znovu aranžovány Floexovy studiové desky. Strojová přesnost a sehranost živého ansámblu je garantována robotickým bubeníkem Josefem.
Z ruiny k dechberoucímu prostoru
Koncert v barokní konírně, jakou jinde nenajdete
Kdysi opomíjený kout s chátrajícími zdmi, dnes znovuzrozený skvost barokní architektury. Hospodářský dvůr v areálu zákupského zámku tvoří monumentální komplex budov o čtvercovém půdorysu z poloviny 17. století. Navržený slavnými italskými staviteli Giulio Broggiem a Giovannim Domenicem Orsim, svou historickou i architektonickou hodnotou dokonce převyšuje samotný zámek.
Konírna, která je součástí největší barokní světské stavby u nás, se po pečlivé obnově otevírá veřejnosti. Dovedete si představit impozantnější prostor pro koncert?
so/4/10/19 h
Zákupy, zámecká konírna
-
Aktuality
Szidi Tobias roztančila sklářskou huť! Benefiční koncert pro Ozvěnu přinesl 300 000 Kč
Sklo, hudba a dobro se spojily v jeden nezapomenutelný večer. Benefiční koncert festivalu Lípa Musica pro Nadační fond Ozvěna se…
Velký návrat do Jablonného
V jedinečné akustice chrámu zazní středověké chorály i hudba hrdinských skladatelů 20. století. Večer vyvrcholí odhalením nové podobizny světice.
Festivalové autobusy: Pohodlná a ekologická cesta za hudbou | Lípa Musica 2025
Festivalové autobusy: Pohodlná a ekologická cesta za hudbouProtože nám opravdu záleží na tom, abyste nezmeškali jediný koncert a abychom zároveň…
Její vlast v České Lípě a živě na Vltavě
Baborák Ensemble, Bella Adamova, premiéry Nikol Bókové i beseda v přímém přenosu zahájí 24. ročník festivalu.
Hudba na léto podle Belly Adamové
Od Mahlera přes jazz až ke Kendricku Lamarovi – objevte pestrý hudební svět mezzosopranistky Belly Adamové.
Jiří Havrlant: Už mám plné zuby té vaší krásy, to přesně slyším v hudbě Bachových synů.
Festival Lípa Musica uzavírá podcastovou sérii, cembalista Jiří Havrlant v ní zve do Zahrádek na „Tarkovského Nostalgii“
Hudba na léto podle Tomáše Jamníka
Líbily se vám hudební tipy od Martina Prokeše? Pak si určitě užijete i letní poslech podle Tomáše Jamníka – od…
Bella Adamova: Nejlépe se cítím v hudbě 20. století
BBC ji označilo za vycházející hvězdu, kritici tvrdí, že její hlas dokáže cokoli. Mezzosopranistka Bella Adamova byla hostem dalšího dílu…
Dřevěný Kristus v Drchlavě. Hudba pro zničený kostel, který se znovu nadechuje
Aby mohlo nové festivalové místo zazářit, bylo třeba mu pomoci. Festivalová rodina naštěstí nezklame a klidně vezme do ruky koště…
Nikol Bóková: Když skládáte pro konkrétního člověka, má hudba najednou jiný zdroj.
Zahajovací večer festivalu Lípa Musica letos ponese výrazný autorský rukopis. Svěřili jsme jej skladatelce a klavíristce Nikol Bókové.







