Stále někam spěcháme, utíkáme a honíme se, abychom nakonec spočinuli v Boží náruči, tedy ve věčnosti… Navrať se, odkud jsi přišel, navrať se do srdce svého a zavři za sebou dveře.

Labyrint světa a ráj srdce

Michaela Káčerková
Marek Eben

ne/14/9/18 h

Česká Lípa, bazilika Všech svatých

1:20

Program bude ke stažení několik dní před koncertem.

Labyrint světa a ráj srdce

ne/14/9/18 h / Česká Lípa, bazilika Všech svatých

Michaela Káčerková, varhany
Marek Eben, recitace

Petr Eben (1929–2007)
Labyrint světa a ráj srdce
I. Hudební prolog
II. „Když jsem v tom věku byl…“ Pohled na svět
III. „Když takto já přemýšlím…“ Masky
IV. „Málo pak tu byl kdo zahálivý…“ Šípy smrti
V. „I vede mne a přivede k ulici…“ Sladké okovy lásky
VI. „I řekl ke mně vůdce můj…“ Slavnost Akademie
VII. „A aj, jakýsi muž s papírovým žezlem..“ Nevědomost učených
VIII. „Že pak vůdce můj vždy mne hradem Fortuny…“ Kolo Štěstěny
IX. „Mezitím, – řekl dále tlumočník…“ Zločinnost lidského pokolení
X. „I řekl Všudybud: Pojďme ještě na hrad…“ Klamný příslib zlatého věku
XI. „Ale po malé chvíli…“ Marnost nad marnost
XII. „Já, ani se na to dívati…“ Zděšení a mdloba
XIII. „To kdy já mluviti přestanu…“ Návrat k Bohu

Labyrintu je stále zapotřebí

Labyrint světa a ráj srdce má výjimečný a symbolický význam také pro festival Lípa Musica. Poprvé zde byl uveden již během prvního ročníku. O varhanní provedení se tehdy v České Lípě postaral sám jeho autor Petr Eben. Od té doby bylo toto dílo, vzešlé z varhanní improvizace na Komenského text, uvedeno několikrát. Komenského texty jsou nadále natolik aktuální, že je Labyrintu stále zapotřebí, a to nejen kvůli skvělému jazyku, vtipu a nadsázce, ale především pro jeho mrazivou nadčasovost a univerzální platnost.

„Cyklus proložený přednesem nadčasového textu sice jakoby dovysvětluje Komenského, nicméně Eben jde ještě dál, za obzor literární předlohy, do výšin drsných i nadpozemských a text je inspirací pro neohraničenou fantazii skladatele.“

Luboš Stehlík

  • !MHF Lípa Musica 2018 - Labyrint světa a ráj sdrce

Marek Eben

pochází z hudební rodiny, i on sám se hudbě aktivně věnuje, ačkoliv je široké veřejnosti známý spíše jako úspěšný moderátor. Netřeba ale zapomenout na uskupení Bratři Ebenové, které je pro všechny tři bratry vlastně takovou „volnočasovkou“, přitom její výsledky nejsou naivní, hloupé ani přízemní. Naopak obsahují rafinovanou nerafinovanost, precizní hudební provedení, někdy humor, někdy hloubku. Díky provádění Labyrintu dělá ale Marek Eben obrovskou službu i Komenskému. Mnoho posluchačů bylo Komenským políbeno naposledy na základní nebo střední škole. Marek Eben jeho odkaz přibližuje, a i přes archaický jazyk díky němu obecenstvo zjišťuje, že ani Komenský nebyl žádný suchar.

Michaela Káčerková

Erudovaná zachránkyně královských nástrojů

Vystudovala hru na varhany u Jana Hory a Jaroslava Tůmy. Po pražské konzervatoři a AMU studovala ještě na Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn-Bartholdy v Lipsku. Jako aktivní sólistka pravidelně vystupuje na koncertech a festivalech v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, Itálii a Francii, ale také v USA a Japonsku. Vedle sólové dráhy intenzivně spolupracuje s celou řadou orchestrů, včetně Symfonického orchestru Českého rozhlasu, orchestru Národního divadla v Praze, Karlovarského symfonického orchestru či Komorní filharmonie Pardubice. Pravidelně vystupuje i s barokními ansámbly jako Capella Regia Praha, Barocco sempre giovane a Ensemble 18+.

Její repertoár zahrnuje hudbu od renesance po soudobou tvorbu, s důrazem na české autory, jejichž skladby zařazuje do svých programů v tuzemsku vždy a v zahraničí snad ještě více. Kromě aktivní muzikantské dráhy je také hudební manažerkou a od roku 2021 působí jako ředitelka Karlovarského symfonického orchestru. Podobně jako mnozí varhaníci se zároveň stará o propagaci a záchranu varhan, a to v oblasti rodného Karlovarského kraje. Cenné nástroje představuje v rozsáhlém nahrávacím projektu Historické varhany Karlovarského kraje.

„Svůj vztah k Labyrintu bych shrnula takto: Čím více ho hraji, tím více se dotýká mé duše.“

Michaela Káčerková

„Při provádění Labyrintu jsem v myšlenkách spojen jak s Komenským, tak se svým otcem. Jako interpret textu se samozřejmě snažím věrně předat obsah, což vzhledem k jazyku, který Komenský používá, není tak snadné, takže se na to člověk musí soustředit. Ale při poslechu tátovy hudby na něj nemůžu nemyslet, hráli jsme spolu Labyrint mnoho let. Tehdy měl ještě formu varhanních improvizací, což bylo zvlášť zábavné, protože každý koncert byl jiný a překvapující. A musím říct, že v tom úplném závěru mi dá vždycky dost práce nepodlehnout emocím.“

Marek Eben

ne/14/9/18 h

Česká Lípa, bazilika Všech svatých

  • Aktuality