Barokní jam session na moravské lidové melodie a lidovou hudbou inspirované skladby německého barokního mistra Georga Philippa Telemanna
Letní prolog pod hvězdami
Zpěvem k srdci
Collegium Marianum & Jana Semerádová
Ensemble Flair & Jan Rokyta
Klára Blažková
Martin Prokeš
Collegium Marianum & Jana Semerádová
Jana Semerádová, flauto traverso
Lenka Torgersen, housle, koncertní mistr
Malgorzata Malke, housle
Andreas Torgersen, viola
Bartosz Kokoscza, violoncello
Ensemble Flair & Jan Rokyta
Jan Rokyta, zobcové flétny, cimbál, umělecký vedoucí
Petr Vala, housle
Jiří Pospěch, viola
Lukáš Švajda, kontrabas
Klára Blažková, Martin Prokeš, zpěv
„Lidová hudba mě fascinuje. Není to pro mě jen exkurz, ale spíš přirozené rozšíření toho, co dělám. Barokní hudba a lidová hudba mají mnoho společného – od melodiky přes rytmickou pružnost až po určitý spontánní výraz. Často se v pramenech setkáváme s tím, že hudba šlechty a měšťanstva byla ovlivněna lidovou tradicí a naopak. Barokní hudba je vlastně uměleckou variantou hudby lidové.“
Jana Semerádová
Barokní hudba ze zámku i z podzámčí
Koncert na hraně komponovaného a improvizovaného
Jana Semerádová je přední interpretkou poučené barokní hudby a se svým souborem Collegium Marianum se této látce věnuje už od roku 1997. Za dobu své existence nastudovali tuny českého a středoevropského převážně barokního repertoáru. Všímají si i toho, jak se do partitur barokních skladatelů propisovala lidová hudba a naopak.
V této fázi došlo k prolnutí hudebního zájmu Collegia Marianum s Janem Rokytou a Ensemblem Flair, který se věnuje lidové hudbě a jejím časovým a stylovým souvislostem. Ke spolupráci dvou souborů pak už byl jen skok. Program koncertu na malebném Oybině se bude pohybovat na hraně komponovaného a improvizovaného. Notový zápis poslouží jako návod k provedení, přidá se dobová ornamentika a vlastní invence a barokní skladby najednou ožijí srozumitelným jazykem.
Collegium Marianum
Autentický svět starých mistrů
Pražský soubor Collegium Marianum, vedený flétnistkou Janou Semerádovou, patří k předním interpretům hudby 17. a 18. století. Zaměřuje se na české a středoevropské skladatele a vedle koncertních programů se věnuje i scénickým projektům, které propojují hudbu s barokním tancem a divadlem.
Díky badatelské činnosti Jany Semerádové, její znalosti barokní gestiky a deklamace se soubor vyznačuje originální dramaturgií, která zahrnuje i novodobé premiéry historických děl. Collegium Marianum spolupracuje s významnými sólisty a režiséry, jako jsou Hana Blažíková, Damien Guillon, Andrew Parrott, Benjamin Lazar či Sergio Azzolini, a přináší ojedinělé hudební zážitky. Mezi jeho originální projekty patří například loutková opera Calisto nebo Händlova Acis a Galatea ve spolupráci se souborem Buchty a loutky.
Pravidelně koncertuje na prestižních festivalech, včetně Bachfestu v Lipsku, Händel-Festspiele Halle, Utrecht Oude Muziek Festivalu či Pražského jara. Jeho nahrávky pro Supraphon představují hudbu mistrů jako Jan Dismas Zelenka, František Jiránek či Johann Joseph Ignaz Brentner a sklízí uznání odborné kritiky.
Soubor je rezidenčním ansámblem festivalů Letní slavnosti staré hudby a Svatováclavského hudebního festivalu, kde svým jedinečným přístupem k barokní hudbě vtahuje posluchače do světa dávných mistrů.
Ensemble FLAIR:
Jedinečné spojení moravské lidové hudby a klasické tradice
Pod vedením Jana Rokyty čerpá soubor inspiraci z tvorby Leoš Janáčka, hudby karpatských hudců a rumunských Romů, ale i z poetiky Petra Bezruče, Josefa Kainara, Josefa Kaluse a autorských textů zpěvačky Kláry Blažkové.
Soubor si získal pozornost hned po svém debutu v roce 2014, kdy se představil v rozhlasovém cyklu Zpěvem k srdci. O rok později už slavil mezinárodní úspěch za zpracování písně Ej, lásko, lásko. Od té doby se podílel na řadě oceňovaných nahrávek, včetně alb Hudba pravdy, Kapka ke kapce nebo Do dřeva zakletá – Moravské a slezské balady.
„Na Ensemble Flair na první poslech zaujme jedna věc. Jsou to muzikanti a lidé, kteří jsou přemýšliví a otevření novým impulzům.“
Milan Bátor
Ensemble FLAIR rád překračuje hranice žánrů i časových období. V rámci festivalu Musica Pura spolupracoval s operní pěvkyní Martinou Jankovou a klavíristou Ivem Kahánkem na nahrávce Písňové studánky Leoše Janáčka. Významným projektem bylo i spojení s Janáčkovým komorním orchestrem, první společný program s barokním souborem Collegium Marianum, nebo spolupráce se Slovenským ľudovým umeleckým kolektívem (SĽUK) na tanečně-hudebním pořadu Balady.
Ensemble FLAIR nestaví mezi lidovou a klasickou hudbou hranice – místo toho hledá průniky, překvapivé souvislosti a nové cesty, jak hudbu prožít a sdílet.
Malebný i majestátní Oybin
Zřícenina hradu a kláštera v srdci Žitavských hor
Zažijte kouzlo hudby v jednom z nejmalebnějších míst Lužických hor. Na mohutném skalním masivu se tyčí prastaré zdi gotického kostela a nabízí neopakovatelnou atmosféru pro koncerty pod širým nebem.
Festival Lípa Musica se s radostí vrací na toto magické místo, kde se pod hvězdami setkává hudba s historií a návštěvníci mohou na chvíli pocítit ducha dávných věků. Spojení Collegia Marianum a Ensemblu Flair za přispění zpěvu Kláry Blažkové a Martina Prokeše slibuje nevšední zážitek pod klenbou letní oblohy.
A pokud se chcete nechat hýčkat, využijte pohodlný festivalový autobus a vydejte se na tento nezapomenutelný zážitek bez starostí.
pá/27/6/21 h
Oybin, zřícenina hradu a gotického kostela
-
Aktuality
Szidi Tobias roztančila sklářskou huť! Benefiční koncert pro Ozvěnu přinesl 300 000 Kč
Sklo, hudba a dobro se spojily v jeden nezapomenutelný večer. Benefiční koncert festivalu Lípa Musica pro Nadační fond Ozvěna se…
Velký návrat do Jablonného
V jedinečné akustice chrámu zazní středověké chorály i hudba hrdinských skladatelů 20. století. Večer vyvrcholí odhalením nové podobizny světice.
Festivalové autobusy: Pohodlná a ekologická cesta za hudbou | Lípa Musica 2025
Festivalové autobusy: Pohodlná a ekologická cesta za hudbouProtože nám opravdu záleží na tom, abyste nezmeškali jediný koncert a abychom zároveň…
Její vlast v České Lípě a živě na Vltavě
Baborák Ensemble, Bella Adamova, premiéry Nikol Bókové i beseda v přímém přenosu zahájí 24. ročník festivalu.
Hudba na léto podle Belly Adamové
Od Mahlera přes jazz až ke Kendricku Lamarovi – objevte pestrý hudební svět mezzosopranistky Belly Adamové.
Jiří Havrlant: Už mám plné zuby té vaší krásy, to přesně slyším v hudbě Bachových synů.
Festival Lípa Musica uzavírá podcastovou sérii, cembalista Jiří Havrlant v ní zve do Zahrádek na „Tarkovského Nostalgii“
Hudba na léto podle Tomáše Jamníka
Líbily se vám hudební tipy od Martina Prokeše? Pak si určitě užijete i letní poslech podle Tomáše Jamníka – od…
Bella Adamova: Nejlépe se cítím v hudbě 20. století
BBC ji označilo za vycházející hvězdu, kritici tvrdí, že její hlas dokáže cokoli. Mezzosopranistka Bella Adamova byla hostem dalšího dílu…
Dřevěný Kristus v Drchlavě. Hudba pro zničený kostel, který se znovu nadechuje
Aby mohlo nové festivalové místo zazářit, bylo třeba mu pomoci. Festivalová rodina naštěstí nezklame a klidně vezme do ruky koště…
Nikol Bóková: Když skládáte pro konkrétního člověka, má hudba najednou jiný zdroj.
Zahajovací večer festivalu Lípa Musica letos ponese výrazný autorský rukopis. Svěřili jsme jej skladatelce a klavíristce Nikol Bókové.





