Hřejivá a prosvětlená hudba Michny je v interpretaci Hany Blažíkové doslova a do poslední noty povznášející.

Lilium mezi trním

Hana Blažíková
Collegium Marianum & Jana Semerádová

ne/21/9/18 h

Horní Police, poutní kostel Navštívení Panny Marie

1:10

Program bude ke stažení několik dní před koncertem.

Lilium mezi trním

ne/21/9/18 h / Horní Police, poutní kostel Navštívení Panny Marie

Hana Blažíková, soprán, harfa

Collegium Marianum
Jana Semerádová, flétny, umělecká vedoucí
Lenka Torgersen, barokní housle
Magdalena Malá, barokní housle a viola
Hana Fleková, viola da gamba
Ján Prievozník, violon
Jan Krejča, teorba
Filip Hrubý, varhany

Alessandro Grandi (1586–1630)
Ave maris stella

Adam Václav Michna z Otradovic (1600–1676)
Česká mariánská muzika, Praha 1647
Panenské narození – „Přešťastný den narození blahoslavené Panny“ F dur
Mariánský milovník – „Maria, Boží Matičko“ g moll
Mariánský rytíř – „Z celého srdce miluji, tebe, Maria, miluji“ e moll

Heinrich Ignaz Franz Biber (1644–1704)
Růžencová sonáta „Annuntiatio“

Adam Václav Michna z Otradovic
Archanjelské Ave. Druhá píseň o Zvěstování Panny Marie – „Poslyšte a podivte se, jaké jest to veselí!“
Panenské Alžběty navštívení – „Jak jest Maria seznala, že jest Alžběta počala“ g moll

Vincenzo Albrici (1631–1690/96)
Sonata a due violini in D major
Adagio
Allegro
Vivace
Adagio
Vivace
Adagio da capo

Adam Václav Michna z Otradovic
Matka bolestná – „Tečte, slzy, vláhu dejte“
Útrpná mdloba bolestné Matky Boží pod křížem – „Já Maria, Matka Boží, ach jaké, ach tratím zboží!“
Útrpnost křesťana s Rodičkou Boží pod křížem – „Stála Matka litující“

Samuel Capricornus (1628–1664)
Sonata a 4

Adam Václav Michna z Otradovic
Mariánská dennice. Aneb o Nanebevzetí blahoslavené Panny Marie – „Tak tehdy Matka nás nebožátka opouští?“
Staročeská třidcatina. Aneb slavnost Nanebevzetí Panny Marie – „Radůjte se, ó Čechové, mariánští sodálové“

Hojivý balzám na duši

Písně k oslavě Panny Marie z České mariánské muziky

České baroko má své světoběžníky, kteří se prosadili za hranicemi a skládali virtuózní barokní hudbu. Mezi tyto skladatele patřili Samuel Capricornus nebo lokálnímu publiku dobře známý strážský rodák Biber. Jiní autoři, typickým zástupcem je právě Adam Václav Michna z Otradovic, zůstali v české kotlině. Především díky Michnovi se dochovala z barokních Čech česky zpívaná mariánská tradice. 

Program Lilium mezi trním podtrhuje tento kontrast a přináší Michnovy písně, které ředí instrumentálními kusy jeho evropsky slavnějších českých současníků. Vzniká tak kontrast vytříbené hudební virtuozity, která se setkává s prostou, avšak působivou lyrickou poetikou strofických písní rytíře Adama Václava Michny z Otradovic.

„Skladby Michny z Otradovic vnímám jako něco důvěrného. Už od raného dětství jsem byla Michnovou hudbou obklopena, nejdřív v rodině, kde jsme jeho písně zpívaly s babičkou a sestrami, později jsem je hrála a zpívala na základní škole. Je to takový můj spolehlivý návrat do nevinných dětských let.“

Hana Blažíková

Přední českou interpretkou Michny, jeho České mariánské muziky i jiných duchovních písní, je Hana Blažíková. Ta je velmi zkušenou interpretkou staré hudby od středověku po baroko. Michna je však jejímu srdci zvláště blízký, má ho zažitého a zpívá ho s přirozeným projevem.

Collegiem Marianum Jany Semerádové se Hana Blažíková rovněž na pódiu nesetkává poprvé. Tato parta, která reprezentuje českou poučenou barokní interpretaci, se zná velmi úzce a má už spolu něco nahráno a nazpíváno. Jejich vzájemné napojení dokáže naplnit celý prostor a proudit až mezi diváky.

  • !Hana Blažíková, Collegium Marianum: A Lily Among Thorns - Adam Václav Michna: Czech Marian Music

Hana Blažíková

Příběhy vyprávěné průzračně čistým sopránem

Hana Blažíková je jednou z nejvýraznějších osobností staré hudby, její hlas je nejen čistý a jiskřivý, ale především hluboce autentický. Její umění spočívá v něčem mnohem víc než v technické dokonalosti. Hana Blažíková už dávno není „jen“ zpěvačkou – je především vypravěčkou, která svou interpretaci soustředí na prožitý příběh, nikoli na samoúčelný výkon. Její přístup je prostý jakéhokoliv kalkulu nebo manýry. V každé písni se jí daří vyjádřit nejen dokonalou znalost historické praxe, ale i hluboký vnitřní vztah k hudbě, který přenáší do svého projevu. Díky tomu se její interpretace dotýkají posluchačů s přirozenou a nenucenou intenzitou.

Studium zpěvu absolvovala na Pražské konzervatoři u Jiřího Kotouče a její umělecký růst byl podpořen mistrovskými kurzy u Poppy Holden, Petera Kooije, Moniky Mauch a Howarda Crooka. Specializuje se na barokní, renesanční a středověkou hudbu a pravidelně spolupracuje s renomovanými soubory, jako jsou Collegium Vocale Gent, Bach Collegium Japan, Gli Angeli Genève, Tafelmusik, Collegium 1704 a Musica Florea. Vystupuje na prestižních festivalech jako Pražské jaro, Oude Muziek Utrecht, Resonanzen ve Vídni, Tage Alter Musik v Řeznu či Festival de Saintes. V roce 2010 se zúčastnila významného turné s Matoušovými pašijemi pod vedením Philippa Herrewegha. O rok později debutovala v Carnegie Hall s Bach Collegium Japan. Její vystoupení na Salzburském festivalu v roce 2017 v Monteverdiho operách pod taktovkou Johna Eliota Gardinera bylo dalším důležitým milníkem její kariéry.

Hana Blažíková se rovněž věnuje hře na gotickou harfu a je členkou Tiburtina Ensemble, který se zaměřuje na gregoriánský chorál a ranou středověkou polyfonii. Její hudební projev je zachycen na více než dvaceti vysoce ceněných nahrávkách, včetně kompletního vydání Bachových kantát s Bach Collegium Japan.

Jana Semerádová

Synonymum pro ohromující zážitky s barokní hudbou

Flétnistka Jana Semerádová patří k předním osobnostem české barokní hudební scény. Jako umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum formuje jeho dramaturgii a interpretační přístup, přičemž propojuje hudební a dramatické umění. Díky její badatelské činnosti v archivech a hlubokému porozumění barokní gestice a deklamaci soubor každoročně uvádí novodobé premiéry zapomenutých děl.

Pod jejím vedením Collegium Marianum nahrálo řadu oceňovaných alb, mimo jiné v rámci úspěšné řady Hudba Prahy 18. století u Supraphonu. Jako sólistka i členka souboru vystupuje na předních evropských festivalech, jako jsou Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht či Pražské jaro.

Kromě umělecké činnosti působí jako dramaturgyně festivalu Letní slavnosti staré hudby a koncertního cyklu Barokní podvečery. Její přínos interpretaci staré hudby byl oceněn nejen akademicky – habilitovala se na HAMU – ale i prestižními cenami včetně nominace na ceny Anděl (2020) a francouzského Řádu umění a literatury (2024). Od roku 2024 vyučuje na Akademii Muzyczné im. Krzysztofa Pendereckiego v Krakově

Kostel Navštívení Panny Marie v Horní Polici

Symbol mariánské zbožnosti na Českolipsku

Lípa Musica se po čase vrací na jedno z nejkouzelnějších míst na Českolipsku – mariánské poutní místo v Horní Polici. Soška Panny Marie, již podle legendy přinesla voda, je od svého objevení v 16. století symbolem ochrany a naděje pro poutníky z širokého okolí.

Kde jinde by měly znít písně k oslavě Panny Marie než právě tady? V obnoveném chrámu, pod ochranou sošky Bohorodičky, ke které se lidé po staletí uchylovali s prosbami o přímluvu.

ne/21/9/18 h

Horní Police, poutní kostel Navštívení Panny Marie

  • Aktuality