Pokud si kladete otázku, je-li možné spojit tradiční latinskou mši s prvky argentinského tanga, potom odpověď zní: Ano!

Závěrečný koncert / Koncert pro Liberecký kraj

Misa a Buenos Aires (Misatango)

Komorní orchestr Drážďanské filharmonie
Filharmonický sbor Drážďany
Jakub Jedlinský
Gabriela Vermelho
Kateřina Ochmanová

so/1/11/19 h

Liberec, Divadlo F. X. Šaldy

1:10

Program bude ke stažení několik dní před koncertem.

Závěrečný koncert / Koncert pro Liberecký kraj
Misa a Buenos Aires (Misatango)

so/1/11/19 h / Liberec, Divadlo F. X. Šaldy

Komorní orchestr Drážďanské filharmonie
Wolfgang Hentrich, umělecký vedoucí
Filharmonický sbor Drážďany
Iris Geißler, sbormistryně
Jakub Jedlinský, bandoneon
Gabriela Vermelho, mezzosoprán
Kateřina Ochmanová, klavír

Astor Piazzolla (1921-1992)
Libertango

Wojciech Kilar (1932-2013)
Orawa

Astor Piazzolla
Oblivion

Martín Palmeri (1965)
Misa a Buenos Aires (Misa Tango)

„Orawa je silná a rytmicky intenzivní skladba inspirovaná řekou Oravou. Pohrává si však i s jihoamerickými zvuky a její zpracování je velmi moderní. Spojuje současně evropské a jihoamerické vlivy a zve posluchače na cestu různými zvukovými světy.“

Wolfgang Hentrich

Večer plný příslibů

Čistá vášeň, hudební hloubka i emocionální síla

Závěrečný koncert v sobě ukrývá dokonalý mélange hudebních lákadel. Předně nás čeká obří obsazení, Drážďanská komorní filharmonie, Filharmonický sbor Drážďany, skvělí sólisté na bandoneon, klavír a vynikající zpěvačka Gabriela Vermelho. Na programu je mše, tedy duchovní hudba, avšak říznutá temperamentním světem latinskoamerického tanga. Zkrátka je před námi všemi večer plný příslibů. 

Před vlastní mší za Buenos Aires zazní Libertango od Astora Piazolly, který vlastně za všechno může. To on dostal bandoneon a latinskoamerické rytmy do světa vážné hudby. Navazuje středoevropská Orawa, která však mate tělem a názvem a ukrývá v sobě i neevropské elementy. 

„Snažil jsem se spojit typické stylistické prvky tanga s expresivitou chorálu, oživit posvátný text s pomocí zvukové rozmanitosti a pronikavosti bandoneonu.“

Martín Palmeri

 

Vrcholem a hlavním bodem programu je Misa a Buenos Aires, zvaná též Misa Tango, argentinského skladatele Martína Palmeriho. Ani toto jedinečné dílo by asi nikdy nevzniklo bez Piazolly. Skladba obsahuje části mše jako Kyrie, Gloria či Agnus Dei, které jsou ale doprovázeny rytmy tango nuevo a charakteristickým bandoneonem. Vzniká tak originální fúze, ve které se setkává duchovní hloubka liturgického textu s vášní a energií moderního tanga.

  • !Palmeri - Misa a Buenos Aires (Misatango) | Villena | Chiacchiarini | WDR Rundfunkchor

V rytmu tanga

Německé soubory a čeští sólisté

Drážďanský filharmonický sbor byl založen díky inciativě šéfdirigenta Kurta Masura v roce 1967. Může se pochlubit více než padesátiletou úspěšnou historií, která se vyznačuje četnými koncerty i koncertními turné. Sbor, který má v současnosti přibližně 70 zpěváků, spolupracuje s mnoha sbory a orchestry a hostuje v Drážďanech i v zahraničí. Repertoár zahrnuje sborová symfonická díla, oratoria a literaturu a cappella. Rozhlasové i CD nahrávky dokládají kvalitu, úroveň a všestrannost souboru. Od října 2022 převzala vedení sboru Iris Geißler.

„Publikum je zpravidla kulturním fúzím a novým formám hudebního vyjádření velmi otevřené. Začlenění tanga a jihoamerického temperamentu do mše nabízí vzrušující a osvěžující pohled.“

Iris Geißler

Iris Geißler vystudovala korepetici a klavír na Hudební akademii Carla Marii von Webera v Drážďanech a poté začala svoje angažmá jako korepetitorka Drážďanského filharmonického sboru. Absolvovala mistrovský kurz sborového dirigování u Miltiadese Caridise a zastávala místo učitelky korepetice na Drážďanské Hudební akademii. Jako asistentka ředitele Drážďanského filharmonického sboru spolupracovala s renomovanými dirigenty, jako např. Kurtem Masurem, Peterem Schreierem, Aldo Ceccatem nebo Markusem Porschnerem.

Drážďanský filharmonický sbor pod jejím vedením nastudoval v roce 2024 např. Ravelovu Dafnis a Chloé a Skrjabinova Prométhea provedené v rámci filharmonického koncertu s novým šéfdirigentem sirem Donaldem Runniclesem. Na letošní rok připravil sbor Brittenovo Válečné requiem, Planet od Gustava Holsta či sborová díla současného britského skladatele Jamese MacMillena, vše za doprovodu Drážďanské filharmonie.

 

Komorní orchestr Drážďanské filharmonie patří k tradičním a uznávaným komorním tělesům saské metropole. Byla založen v roce 1969 členy Drážďanské filharmonie a od té doby si našel pevné místo v hudebním životě města, spolkové země Sasko i mimo ni.

„Vážit si tradice a být otevřený novému“ – pod tímto heslem pořádá soubor, který od roku 2002 vede koncertní mistr Wolfgang Hentrich, své různorodé koncerty. Mezi mimořádně úspěšné patří jeho koncerty s Bachovým sborem z Londýna či Bernu, vystoupení s Rudolfem Buchbinderem, Ludwigem Güttlerem, Hakanem Hardenbergerem, Andreasem Schollem, Vadimem Gluzmanem, Ivanem Ženatým a dalšími. O vynikající pověsti orchestru svědčí četná vystoupení doma, v zahraničí i na festivalech.

Wolfgang Hentrich studoval na Hudební akademii v Drážďanech. V letech 1987 až 1996 byl prvním koncertním mistrem Filharmonie Roberta Schumanna v Chemnitz a od roku 1996 je koncertním mistrem Drážďanské filharmonie. Jako sólista vystupuje např. pod taktovkou Marka Janowského, Markuse Poschnera nebo Andrew Littona a o jeho hudebních úspěších svědčí i četné nahrávky. Umělcův rozmanitý repertoár sahá od barokní hudby přes opakovaná provedení houslových sonát Mozarta, Beethovena, Schumanna, Brahmse a Griega až po společná vystoupení s rockovým hudebníkem Dirkem Zöllnerem.

Prof. Wolfgang Hentrich vede Komorní filharmonický orchestr, je hlavním dirigentem Drážďanského smyčcového kvinteta, souboru Carus Ensemble Dresden a od roku 2013 řídí i oceňovaný mládežnický orchestr Deutsche Streicherphilharmonie. Wolfgang Hentrich působí také jako profesor na Dražďanské Hudební akademii. Hraje na benátský nástroj, housle Sanctus Serafin z roku 1725.

 

Jakub Jedlinský je akordeonista, bandoneonista a hudební pedagog s mezinárodním přesahem. Vystudoval Konzervatoř v Pardubicích, Západočeskou univerzitu v Plzni a mistrovskou třídu v dánském Esbjergu. Už během studií spolupracoval s Českým rozhlasem a účastnil se prestižních kurzů vedených předními evropskými osobnostmi. Jako interpret vystupuje sólově i v komorních uskupeních na festivalech po celé Evropě, včetně takových sálů jako je Concertgebouw v Amsterdamu nebo Royal Northern College of Music v Manchesteru.

V roce 2011 založil Escualo Quintet zaměřený na argentinské tango a hudbu Astora Piazzolly. Je členem souboru Bardolino a autorského šanson kabaretu GaRe s Gabrielou Vermelho. Od roku 2019 tvoří multižánrové duo s houslistou Pavlem Fischerem, s nímž spolupracují i další významní umělci jako Iva Bittová nebo Zdenek Merta. Pedagogicky působí na Konzervatoři Pardubice a ZUŠ ve Vysokém Mýtě a vede interpretační kurzy zaměřené na akordeonovou hru.

Houslistka, zpěvačka, hráčka na kvinton, skladatelka a hudební experimentátorka Gabriela Vermelho se pohybuje na pomezí klasiky, šansonu, alternativy, folkloru i jazzu. Vystudovala konzervatoř v Kroměříži a Ostravskou univerzitu u Zdeňka Goly. Její talent byl oceněn Cenou Alfréda Radoka (Talent roku 2005) a její autorská skupina Maraca byla nominována na cenu Anděl. Gabriela se nebojí překračovat žánrové hranice a spolupracuje s předními skladateli soudobé hudby, jako jsou Petr Wajsar, Michael Nejtek nebo Ivo Medek.

Je primáriem smyčcového kvarteta Gadrew Way, vystupuje sólově i s orchestry, například v pražském Rudolfinu, hamburské Elbphilharmonie či na festivalu Shanghai Spring. V roce 2013 založila s Jakubem Jedlinským skupinu GaRe, která se věnuje autorské tvorbě na pomezí šansonu, alternativy a hudebního experimentu. V roce 2023 vydala sólové album Rok ticha. Kromě koncertní a skladatelské činnosti se věnuje i pedagogice, zejména práci s hlasem a svobodným hudebním projevem.

 

Klavíristka, pedagožka a vyhledávaná komorní hráčka Kateřina Ochmanová se narodila v Semilech do hudební rodiny.Kromě klavíru se věnovala i akordeonu, zpěvu a komorní hudbě. Jako studentka vytvořila úspěšné klavírní duo s Martinem Smutným a získala řadu ocenění doma i v zahraničí. Vystudovala Akademii múzických umění v Praze pod vedením Iva Kahánka a získala řadu ocenění za klavírní spolupráci, například na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka či Violoncellové soutěži Jana Vychytila. Od roku 2015 působí jako pedagožka a korepetitorka na Konzervatoři Pardubice.

Jako sólistka spolupracovala s předními českými orchestry a účastnila se mistrovských kurzů pod vedením výrazných osobností, mimo jiné Angely Hewitt v Lipsku nebo Petera Frankla. Studijně strávila čas také na univerzitě v Drážďanech a ve Vídni. Je zakládající členkou Quasi Tria, které působí ve složení klavír, klarinet a violoncello a je členem prestižní Evropské akademie komorní hudby. Quasi Trio pravidelně koncertuje v České republice i v zahraničí a vystupuje také se symfonickými orchestry.

so/1/11/19 h

Liberec, Divadlo F. X. Šaldy

  • Aktuality