Čtyři výjimeční sólisté, čtyři přátelé, jedno jedinečné setkání. Ševčík Academy Quartet vznikl jen pro tento večer.

Romeo a Julie v Prysku

Ševčík Academy Quartet

út/30/9/19 h

Prysk, kostel sv. Petra a Pavla

1:00

Program bude ke stažení několik dní před koncertem.

Romeo a Julie v Prysku

út/30/9/19 h / Prysk, kostel sv. Petra a Pavla

Ševčík Academy Quartet
Josef Špaček, housle
Jan Fišer, housle
Jiří Kabát, viola
Tomáš Jamník, violoncello

Igor Stravinsky (1882-1971)
Italská suita (arr. Gregor Piatigorsky)
Introduzione
Serenata
Aria
Tarantella
Minuetto e Finale

 

Bohuslav Martinů (1890-1959)
Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu H. 313
Poco allegro
Poco andante
Allegro

 

Sergej Prokofjev (1891-1953)
Suita z baletu Romeo a Julie (arr. Jiří Kabát)
Introdukce
Probouzející se ulice
Julie děvčátko
Montekové a Kapuleti
Mercutio
Smrt Julie

Otakar Ševčík byl světoznámým hudebním pedagogem a autorem převratné smyčcové metody. Na jeho odkaz navázali vynikající interpreti, kteří začali působit při kurzech Ševčíkovy akademie. Z jejích lektorů se poskládal i Ševčík Academy Quartet, který vznikl právě a jenom pro tento večer na festivalu Lípa Musica.

Aktuální umělecký garant Tomáš Jamník své kolegy oslovil primárně kvůli spolupráci na projektu Má to smysl!, který se odehraje na konci října v Liberci. Když ale máte za kamarády takové skvělé hudebníky, proč si s nimi nestřihnout rovnou koncert kvartetní?

Chcete-li tedy slyšet věhlasné interprety, které znáte jako sólisty, pospolu, je k tomu na koncertě v Prysku jedinečná příležitost.

„Volba programu byla velmi demokratická, chtěli jsme si v kvartetu užít nějaké závažné dílo, zároveň však nechceme „fušovat“ regulérním ansámblům do řemesla. Ke hře ve smyčcovém kvartetu máme respekt, ty stovky hodin cvičení se nedají ničím nahradit. Nicméně náš violista Jiří Kabát je zkušený kvartetní hráč, a právě on navrhl provést jeho vlastní úpravu Prokofjevovy suity z baletu Romeo a Julie. Tu jsme tematicky doplnili smyčcovým duem Igora Stravinského pro housle a violoncello a Třemi madrigaly Bohuslava Martinů pro housle a violu.“

Tomáš Jamník

  • !Schubert, Spacek, Jamnik, Sevcik Academy

Ševčík Academy Quartet

Vítejte v dobré společnosti

Josef Špaček je jedním z nejznámějších současných českých houslistů, po několikaletém působení na postu prvního houslisty České filharmonie se před časem rozhodl pro sólovou dráhu. Ve své vlastní cestě, na které vystupuje s věhlasnými orchestry i v sólových recitálech, nalezl svobodu, díky které jeho hudební osobnost neustále roste. Josef Špaček si svou hrou podmaňuje publikum po celém světě a řadí se mezi nejvýraznější talenty své generace. Jeho hra vyniká technickou jistotou, virtuozitou, osobitým výrazem a širokým rozsahem barevnosti zvuku.

Josef Špaček každoročně odehraje s různými programy desítky koncertů. V sezóně 2024-2025 patřil k vrcholům debut s Gewandhausorchester Lipsko pod vedením Andrewa Manze a s Orchestrem National de Lille pod Jane-Willemem de Vriend. Zároveň se Josef Špaček v tomto roce navrátil ke koncertování se Sinfonií Varsovia za dirigování Marty Gardolińské ve Varšavě a v Bruselu, hostoval u Bernských symfoniků s dirigentkou Annou Sułkowskou-Migoń či u Drážďanského komorního orchestru. Aktuální sezóna byla také ve znamení několika vystoupení s Českou filharmonií s dirigenty Tomášem Netopilem či Jakubem Hrůšou.

Vedle toho Josef Špaček nikdy neopomíjí ani své přátele, se kterými se vášnivě věnuje komorní hudbě. V různých sestavách jej v posledních letech mohli posluchači obdivovat na pódiích v Evropě, Americe i Asii. Zajímavým komorním projektem bylo mezinárodní Trio Zimbalist. Když je ale řeč o komorní hudbě, je třeba připomenout také Troja festival, jehož je Josef Špaček zakladatelem a uměleckým šéfem.

Josef Špaček je pro své interpretační a výrazové kvality často angažován také vydavatelstvím Supraphon. Jeho diskografie je velmi bohatá, za zmínku ale stojí třeba album Paths, které natočil se svým spoluhráčem z Ševčík Academy Quartet violoncellistou Tomášem Jamníkem. Josef Špaček hraje na housle “LeBrun; Bouthillard” Guarneri del Gesù cca. 1732 zapůjčené od společnosti Ingles & Hayday.

Jan Fišer je koncertním mistrem České filharmonie. Na své nadání upozorňoval už od dětství úspěšnými účastmi na mnoha interpretačních soutěžích. Jan Fišer studoval na Pražské konzervatoři a poté na Carnegie Mellon University – School of Music v USA. Vzdělání si dále rozšiřoval na mistrovských kurzech v Semmeringu, Bonnu nebo na Meadowmount School of Music. V minulosti působil jako koncertní mistr Prague Philharmonia a jako hostující koncertní mistr se představil v Symfonickém orchestru BBC či s Bamberskými symfoniky. S řadou orchestrů rovněž spolupracuje jako sólista, kromě jiných se jedná o Prague Philharmonia, Český národní symfonický orchestr nebo Janáčkovu filharmonii Ostrava. S těmito orchestry vystoupil kromě českých pódií také na zahraničních festivalech ve Švýcarsku, Španělsku či USA.

Kromě orchestrální hudby je Jan Fischer součástí jednoho z nejvýznamnějších českých komorních souborů, Dvořákova tria, které slaví úspěchy nejen na koncertních pódiích v Berlínské filharmonii či hamburské Elbphilharmonie, ale také v soutěžích. Pod záštitou stipendijní akademie MenArt i v rámci Ševčíkovy akademie v Horažďovicích působí Jan Fišer také jako pedagog. Hraje na francouzské housle ze začátku 19. století připisované houslaři Francoisovi Louisi Piqueovi, které má velkoryse zapůjčené od Fidula Foundation.

 

 

Violista Jiří Kabát studoval Pražskou konzervatoř a Royal Conservatoire of Scotland. Kromě hry na violu je Jiří Kabát také absolventem oboru skladba a dirigování ve třídě Jiřího Gemrota resp. Miriam Němcové a Miroslava Košlera. V roce 2011 získal cenu absolutního vítěze druhého ročníku Mezinárodní skladatelské soutěže Antonína Dvořáka. Je držitelem ceny OSA za rok 2013 pro nejúspěšnějšího skladatele vážné hudby. Jeho díla zněla např. na Festival International Echternach, v komorním cyklu FOK a České Filharmonie, Festival du Lubéron a mnoha dalších.

Jako sólista, dirigent nebo aranžér a skladatel spolupracoval Jiří Kabát s většinou tuzemských orchestrů. Je držitelem cen z mezinárodních soutěží a získal i další ocenění a stipendia. Jiří Kabát získal Classic Prague Award, Governor’s Prize, Tillett Trust Bursary a mnohá další ocenění. Po osm sezón zastával pozici violisty Vlachova kvarteta Praha, dva roky působil v téže roli u po celém světě oblíbeného Pavel Haas Quartet a je stálým členem souboru Barocco sempre giovane

Kromě koncertní činnosti je Jiří Kabát také nadšeným pedagogem. Působil na Konzervatoři Pardubice a od školního roku 2020/21 byl jmenován ředitelem Základní umělecké školy Pardubice-Polabiny.

Tomáš Jamník je v současnosti jedním z našich nejuznávanějších violoncellistů, který se věnuje interpretaci klasické i soudobé hudby. Zároveň je pro svou neutuchající energii znám i jako iniciátor mnoha hudebních projektů. V jeho hře je obzvlášť oceňována důkladná znalost přednášené skladby, práce s detaily a vřelá hudební komunikace s publikem.

Tomáš Jamník studoval hru na violoncello v Praze u Mirko Škampy, Martina Škampy a Josefa Chuchro, pokračoval v Lipsku u Petera Brunse a na berlínské Universität der Künste u Jens Petera Maintze. Svá studia završil jako stipendista v renomované Karajanově akademii Berlínské filharmonie. Zúčastnil se mistrovských kurzů u Jiřího Bárty, Heinricha Schiffa, Gustava Rivinia, Trulse Mørka, Pietera Wispelweye a Stevena Isserlise. V roce 2006 zvítězil na mezinárodní soutěži Pražské Jaro, kde obdržel řadu dalších zvláštních cen, stal se též finalistou a držitelem zvláštní ceny na soutěži Pierre Fourniere Award 2011 v Londýně. Od té doby jako sólista hostoval u významných českých i zahraničních orchestrů a intenzivně se věnuje komorní hudbě.

Vedle kariéry violoncellisty je Tomáš nadšeným inovátorem v oboru klasické hudby. Je autorem iniciativy Vážný zájem, která propaguje myšlenku domácích koncertů a která pomohla k dnešnímu dni uspořádat stovky koncertů s účastí špičkových profesionálů i nadšených amatérů. Od roku 2015 působí jako umělecký vedoucí Akademie komorní hudby, která propojuje české a německé hudební prostředí a mladým talentům poskytuje vzdělávání v oboru komorní hry. V roce 2019 se stal uměleckým ředitelem Ševčíkovy akademie, jež čerpá z metod legendárního houslisty Otakara Ševčíka a kde také všichni čtyři přátele působí jako lektoři.

V roce 2023 dokončil svůj půlroční pobyt v USA v rámci Fulbright-Masarykova stipendia, díky kterému měl možnost přednášet a vystupovat v New Yorku a dalších amerických státech. Od podzimu 2024 působí jako odborný asistent Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Tomáš hraje na nástroj Lorenzo Storioni z roku 1784, laskavě zapůjčený ze soukromé sbírky pana Aleše Voverky.

Kostel sv. Petra a Pavla v Prysku

Barokní skvost nenápadně ukrytý v klínu Lužických hor

Jedno z tradičních festivalových míst, kam se rádi vracíme. Tento malebný barokní kostel, dílo architekta Petra Pavla Columbaniho, po nedávné obnově doslova září a jeho akustika skvěle sluší jak komorním, tak vokálním projektům. Pod laskavým dohledem svatého Petra a Pavla, kteří shlížejí z oltáře, získává hudba nový rozměr a atmosféra místa vás pohltí. Přijďte se přesvědčit na vlastní uši!

út/30/9/19 h

Prysk, kostel sv. Petra a Pavla

  • !Na výlet s festivalem Lípa Musica / Kostel sv. Petra a Pavla v Prysku
  • Aktuality