„Pergolesiho Stabat Mater patří k několika málo dílům, která se nikdy v průběhu staletí nepřestala hrát a nemusela čekat na své znovuobjevení.“
Václav Luks
Stabat Mater
Tomáš Jamník
Helena Hozová
Aneta Petrasová
Václav Luks
Akademie komorní hudby
Akademie komorní hudby
stipendisté Akademie komorní hudby
Tomáš Jamník, violoncello, umělecký vedoucí
Helena Hozová, soprán
Aneta Petrasová, alt
Václav Luks, dirigent
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Concerto g moll RV 157
Sinfonia h moll RV 169 Al santo sepolcro
Dvojkoncert pro dvě violoncella g moll RV 531
Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736)
Stabat Mater
Baroko non plus ultra
Pergolesiho vrcholné dílo jako esence neapolské hudební řeči
Akademie komorní hudby letos slaví deset let od svého založení. Jedná se o unikátní seskupení mladých nadějných muzikantů, kterým je na základě úspěšného konkurzu umožněno získat stipendijní programy a naplno se v nich věnovat komorní hudbě. Jejich koncerty doprovází výjimečná energie a elán.
Stylově se Akademie komorní hudby dlouho pohybovala v klasicistním a romantickém repertoáru. Teď se však rozhodli, že vlijí mladou krev i do staré hudby. A to rovnou s takovým mistrem jako je Václav Luks. V Přepeřích přednesou baroko non plus ultra, a sice Pergolesiho Stabat Mater. Tomuto vrcholnému kusu budou předcházet komorní skladby slavného Benátčana Antonia Vivaldiho. Ač jsou oba autoři Italové, kteří od sebe nejsou časově až tak vzdáleni, je v jejich hudbě markantní rozdíl. Jako by každá z nich představovala jiný kulturní okruh. Benátky a Neapol byly a jsou jinými vesmíry – i v hudbě – oba jsou ale nesmírně kreativní, lákavé a plné prožitku.
„Líbeznost a zpěvnost Pergolesiho díla ve spojení s často až drastickým textem může působit překvapivě. Věřím ale, že právě v zápolení těchto dvou kontrastujících světů tkví mystérium a hloubka jeho hudby. I velmi dramatický text dokáže ztvárnit velmi jemnou, sladkobolnou a někdy dokonce radostnou hudbou. Kdo však zná jižní Itálii, ví že radost a smutek, jas a temnota jsou si tam velmi blízko.“
Václav Luks
Akademie komorní hudby
Mladá krev ve staré hudbě
U zrodu Akademie komorní hudby stál violoncellista Tomáš Jamník s cílem poskytnout podporu a prostor pro studium komorní hry mladým talentovaným hudebníkům. Jejím těžištěm je klasický a romantický repertoár, na kterém mohou společně pracovat pod vedením zkušenějších profesionálů. Akademie má mezinárodní přesah díky úzké spolupráci s německou nadací Villa Musica Rheinland-Pfalz. Ta představuje pro české studenty možnost seznámit se a společně vystupovat na pódiu se špičkovými studenty a pedagogy německých vysokých škol. Lektory nadace Villa Musica každou sezonu doplňují vybraní lektoři z České republiky. Mezi stipendisty i absolventy Akademie najdeme řadu úspěšných mladých komorních hráčů a souborů, např. Kukal Quartet. Ani Barbora Trnčíková a Petr Sedlák z Alinde Quintetu nebo klarinetistka Anna Paulová nejsou jména divákům festivalu Lípa Musica neznámá.
„Po deseti letech už jsme dost staří, abychom mohli dělat starou hudbu“
Tomáš Jamník
Již druhým rokem Akademie komorní hudby spolupracuje s dirigentem a cembalistou Václavem Luksem, který pro letošní projekt vybral díla Vivaldiho a Pergolesiho. Smyslem barokních akademických projektů je inspirovat mladé umělce a umělkyně k hledání autentického barokního zvuku.
Václav Luks
Vizionář staré hudby
Václav Luks je přední český dirigent, cembalista a odborník na autentickou interpretaci staré hudby, ačkoli sám tento výraz nemá rád.
Studoval na Konzervatoři v Plzni, AMU v Praze a Schole Cantorum Basiliensis ve Švýcarsku. Po návratu do Česka v roce 2005 přetvořil Collegium 1704 na špičkový barokní orchestr a založil vokální soubor Collegium Vocale 1704.
Pod jeho vedením soubory vystupují na prestižních festivalech a jejich nahrávky získaly významná ocenění. Spolupracuje s předními světovými ansámbly, operními režiséry i pěvci, jako jsou Magdalena Kožená, Philippe Jaroussky či Adam Plachetka. Dirigoval mimo jiné benefiční koncert na obnovu Notre Dame a zahajovací koncert Pražského jara 2021.
Významně přispěl k oživení díla Jana Dismase Zelenky a Josefa Myslivečka, podílel se na filmu Il Boemo a posiluje česko-německé hudební vztahy. V roce 2022 obdržel francouzský Řád umění a literatury.
„Akademie komorní hudby je fantastický projekt spojující entuziasmus mladých hudebníků s jejich naprostou profesionalitou. Je obdivuhodné, jak Tomáš dokáže shromáždit skvělé muzikanty, kteří se nejen hudebně skvěle doplňují, ale neméně dobře také lidsky harmonizují. Takové spojení je pak ideálním stavem pro každého umělce a důvodem, proč vlastně hudbu děláme.“
Václav Luks
„Autentická je dle mého soudu každá dobrá interpretace respektující autora, neboť je pravdivá, a právě v oné pravdivosti je největší autenticita.“
Václav Luks
Kostel sv. Jakuba Většího
Nenápadný klenot na břehu Jizery
Kostel sv. Jakuba Většího v Přepeřích u Turnova se letos stává jedním z nových festivalových míst. Cestou přes Přepeře byste ho možná i byli přehlédli, tento malebný kostelík na břehu Jizery ale rozhodně stojí za návštěvu. Jeho interiér vás doslova pohltí. Zatímco hudba rozezní historické zdi, vy nebudete vědět, kam dřív s očima – unikátní výmalba a barevné vitráže vytvářejí jedinečnou atmosféru. A protože myslíme i na pohodlí našich diváků, do srdce Českého ráje vás dopraví festivalový autobus.
pá/19/9/19 h
Přepeře u Turnova, kostel svatého Jakuba Staršího
-
Aktuality
Szidi Tobias roztančila sklářskou huť! Benefiční koncert pro Ozvěnu přinesl 300 000 Kč
Sklo, hudba a dobro se spojily v jeden nezapomenutelný večer. Benefiční koncert festivalu Lípa Musica pro Nadační fond Ozvěna se…
Velký návrat do Jablonného
V jedinečné akustice chrámu zazní středověké chorály i hudba hrdinských skladatelů 20. století. Večer vyvrcholí odhalením nové podobizny světice.
Festivalové autobusy: Pohodlná a ekologická cesta za hudbou | Lípa Musica 2025
Festivalové autobusy: Pohodlná a ekologická cesta za hudbouProtože nám opravdu záleží na tom, abyste nezmeškali jediný koncert a abychom zároveň…
Její vlast v České Lípě a živě na Vltavě
Baborák Ensemble, Bella Adamova, premiéry Nikol Bókové i beseda v přímém přenosu zahájí 24. ročník festivalu.
Hudba na léto podle Belly Adamové
Od Mahlera přes jazz až ke Kendricku Lamarovi – objevte pestrý hudební svět mezzosopranistky Belly Adamové.
Jiří Havrlant: Už mám plné zuby té vaší krásy, to přesně slyším v hudbě Bachových synů.
Festival Lípa Musica uzavírá podcastovou sérii, cembalista Jiří Havrlant v ní zve do Zahrádek na „Tarkovského Nostalgii“
Hudba na léto podle Tomáše Jamníka
Líbily se vám hudební tipy od Martina Prokeše? Pak si určitě užijete i letní poslech podle Tomáše Jamníka – od…
Bella Adamova: Nejlépe se cítím v hudbě 20. století
BBC ji označilo za vycházející hvězdu, kritici tvrdí, že její hlas dokáže cokoli. Mezzosopranistka Bella Adamova byla hostem dalšího dílu…
Dřevěný Kristus v Drchlavě. Hudba pro zničený kostel, který se znovu nadechuje
Aby mohlo nové festivalové místo zazářit, bylo třeba mu pomoci. Festivalová rodina naštěstí nezklame a klidně vezme do ruky koště…
Nikol Bóková: Když skládáte pro konkrétního člověka, má hudba najednou jiný zdroj.
Zahajovací večer festivalu Lípa Musica letos ponese výrazný autorský rukopis. Svěřili jsme jej skladatelce a klavíristce Nikol Bókové.




