„Film Nostalghia je z mého pohledu tou nejlepší lekcí, ústředním tématem je zde umění a duchovní konflikty, nostalgie je něčím, co definuje náš vnitřní svět.“

Jiří Havrlant

Koncert při svíčkách

Tarkovského Nostalgie

Jiří Havrlant

so/20/9/19 h

Zahrádky, kostel sv. Barbory

1:10

Program bude ke stažení několik dní před koncertem.

Koncert při svíčkách / Tarkovského Nostalgie

so/20/9/19 h / Zahrádky, kostel sv. Barbory

Jiří Havrlant, cembalo

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Capriccio sopra la lontananza de il fratro dilettissimo BWV 992 B dur
I. Arioso. Adagio. „Lichocení přátel, snažících se mu cestu rozmluvit“
II. „Líčení rozmanitých nehod, jež ho mohou v cizině potkat“
III. Adagiosissimo. „Společné Lamento přátel“
IV. „Zde přicházejí přátelé, a jelikož vidí, že již nemohou víc udělat, dávají sbohem“
V. Aria di Postiglione. Allegro poco
VI. Fuga all’imitatione di Posta

Suite ténébreuse in c moll:
Pierre-Claude Foucquet (1694-1772)
Les Forgerons, Le Concert des Faunes etc. IIIème Livre (1758)
Allemande L’Absence ou la Solitaire

Joseph-Nicolas-Pancrace Royer (1703-1755)
Pièces de clavecin, Premier Livre
Allemande
La Sensible (Rondeau)

Jacques Du Phly (1715-1789)
Quatrieme livre de pièces de clavecin
La Pothüin (Rondeau)

Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784)
Fantazie c moll FK 15
Fuga c moll F32

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Fantazie fis moll H. 300

Mladý cembalista Jiří Havrlant ve svém novém programu nabízí odpověď na to, co má společného Tarkovského Nostalgie se skladateli 18. století. Pojem nostalgie byl původně vnímám jako bolestný, až chorobný stesk po domově. V umělecké tvorbě však tento stesk přechází v mnohem širší pojem. Stává se existenciálním atributem člověka-umělce zpřítomňujícího a oživujícího navždy ztracené. Tato sensibilní inventura ve vlastní minulosti zároveň vypovídá o osobnostech autorů. Nostalgie v umění také odkazuje na věrohodnost a pravdivost, touhu po ideálu s využitím nejširší možné škály prostředků. Notový zápis nostalgické vzpomínky je nad stylovým ukotvením hudby, je vesmírem pro sebe a vznáší se meditativně nad dobovými zvyklostmi. Právě těm autorům, kteří se v touze po uměleckém vyjádření nostalgie vydali za hranice všednosti své doby, se program koncertu věnuje.

Při tvorbě programu si Jiří Havrlant pohrával i s pořadím skladeb. Baroko přisuzovalo různým tóninám různé afekty a nálady. Začíná se Bachem starším v zábavné a okázalé tónině B dur, části koncertu nazvané Suite ténebreuse dominuje temná c moll a večer končí a vrcholí skladbou Bachova syna ve fis moll, v mlhavé a nejasné tónině, která je podle německého básníka a skladatele Ch. F. D. Schubarta plná zášti a nespokojenosti a trhá vášně jako hašteřivý zlý pes šaty.

„Koncert bych rád věnoval velkému učiteli estetiky, filmovému velikánovi, díky kterému jsem se postupně dostal až k Bergmanovi a Tarkovskému. Zasadil se o mnoho mých vlastních nostalgických vzpomínek, je jím nedávno zesnulý David Lynch.“

Jiří Havrlant

  • !Jiří Havrlant, French overture

 Jiří Havrlant

Nadějná budoucnost cembala

Vystudoval obor hra na historické klávesové nástroje pod vedením prof. Barbary Marie Willi na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Formou soukromých konzultací studoval cembalo u Moniky Knoblochové a u Francesca Cortiho na Schole Cantorum Basiliensis v rámci zahraniční stáže. Pravidelně se účastní mistrovských kurzů a workshopů. V rámci stáže Erasmus studoval na Královské konzervatoři v Haagu (Fabio Bonizzoni, Patrick Ayrton – cembalo, Bart van Ort – kladívkový klavír). Spolupracuje se soubory Collegium Marianum, Czech Ensemble Baroque, Česká filharmonie, Pražští komorní sólisté, Komorní orchestr Janáčkovy filharmonie v Ostravě ad. S flétnistkou Michaelou Ambrosi tvoří duo Musica neglecta. Dále je uměleckým vedoucím a doprovazečem tria Drei Engel, které tvoří zpěvačky Markéta Klaudová, Pavla Radostová a Lucie Karafiátová.

„Jiří Havrlant rozehrává nástroj takovým způsobem, že posluchač jen žasne, jaké barvy, rytmy, tempa lze na tento nástroj zahrát.“

Alena Sojková

Jako sólista nebo člen výše zmíněných ansámblů vystoupil na mnoha tuzemských hudebních festivalech – Janáčkův Máj, Smetanova Litomyšl, Olomoucké barokní slavnosti, Concentus Moraviae, Hudební festival Znojmo ad. V roce 2019 získal 1. cenu a Zvláštní cenu poroty na Mezinárodní soutěži La stravaganza a v následujícím roce získal 1. místo v soutěži Letní školy barokní hudby. V soutěži Nadace Bohuslava Martinů v Praze získal v roce 2021 první cenu a Cenu Nadace život umělce pro nejúspěšnějšího soutěžícího. Jako korepetitor a pedagog působí na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a Pražské konzervatoři.

Kostel sv. Barbory v Zahrádkách

Magické koncerty s neopakovatelnou atmosférou

 Zavřete oči a představte si prastarý kostel uprostřed ničeho. Kostel obklopený poli. Kostel, kam nevede elektřina. A teď si ten samý kostel představte jednoho podzimního podvečera osvětlený stovkami svíček a plný lidí. Lidí, kteří poslouchají ty nejkrásnější skladby v provedení špičkových interpretů. Už víte, proč zdejší koncerty nejde nemilovat?

so/20/9/19 h

Zahrádky, kostel sv. Barbory

  • !Na výlet s festivalem Lípa Musica / kostel sv. Barbory Zahrádkách
  • Aktuality