„Pokud, milí posluchači, nechcete riskovat, že se prudce zamilujete do romantické melodie Písně beze slov, návštěvu tohoto koncertu raději zvažte.“

Tomáš Jamník

Zámecké nocturno

Stanislav Gallin
Tomáš Jamník

pá/17/10/19 h

Zámek Sychrov, zámecká galerie

1:00

Program bude ke stažení několik dní před koncertem.

Zámecké nocturno

pá/17/10/19 h / Zámek Sychrov, zámecká galerie

Stanislav Gallin, klavír
Tomáš Jamník, violoncello

Robert Schumann (1810-1856)
Fantazijní kusy op. 73

Antonín Dvořák (1841-1904)
Slovanský tanec č. 8 g moll op. 46/8, B 83
Rondo g moll op. 94, B171
Klid lesa op. 68/5, B 182
Polonéza A dur, B 94

Robert Schumann
Adagio & Allegro op. 70

Petr Iljič Čajkovskij (1840-1893)
Nokturno č. 4, op. 19 

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Lied ohne Worte op. 109 

Nocturno na Sychrově

Nádhera pro violoncello a klavír

Sychrovské zastavení nese titul Zámecké nocturno, mohlo by se ale nazývat Nádhera pro violoncello a klavír nebo Evropští romantici a jejich dědicové. Vše by vystihovalo podstatu toho, co na návštěvníky koncertu čeká. Večer nabízí opravdovou porci překrásné a senzitivní literatury romantismu a na něj navazujících autorů. Významné místo v programu je věnováno především Antonínu Dvořákovi. Ostatní autoři v programu mají k Dvořákovi námětově blízko a svou tvorbou českého skladatelského génia ovlivňovali.

Dvořákova hudba se na Sychrově ostatně vůbec neocitne v cizím prostředí, naopak jeho Polonéza byla v roce 1879 premiérována v nedalekém Turnově. Další skladby, taktéž velmi dobře rezonující s místní krajinou, jsou spojovány s Dvořákovým turné před odjezdem za oceán. Jsou prodchnuty percepcí domova a jeho prožitku.

„Hudba Antonína Dvořáka mne provází už od dětství, postupně jsem do svého repertoáru přidal všechna díla věnovaná violoncellu. Rád na Dvořákovu hudbu nahlížím z jiných úhlů, jen tak dokážeme jeho myšlenky uchovávat stále živé a zároveň pochopit, jaké bylo jejich původní vyznění. Pro tento koncert jsem vybral kontext Dvořáka a romantiků, kteří jej ovlivnili. Zajímavé je, že s mnoha skladateli Dvořák sdílí podobná témata a motivy, ať už náhodně, nebo na základě jeho zkušenosti a hry skladeb těchto autorů v orchestru.“

Tomáš Jamník

  • !Sonata for Cello and Piano No. 2, H. 286 - Allegro commodo

Tomáš Jamník

Violoncellista plný neotřelých nápadů

Jeden z našich nejuznávanějších violoncellistů současnosti je pro svou neutuchající energii známý i jako iniciátor mnoha hudebních projektů. V jeho hře je obzvlášť oceňována důkladná znalost přednášené skladby, práce s detaily a vřelá hudební komunikace s publikem.

Tomáš Jamník studoval hru na violoncello v Praze u Mirko Škampy, Martina Škampy a Josefa Chuchro, pokračoval v Lipsku u Petera Brunse a na berlínské Universität der Künste u Jens Petera Maintze. Svá studia završil jako stipendista v renomované Karajanově akademii Berlínské filharmonie. Zúčastnil se mistrovských kurzů u Jiřího Bárty, Heinricha Schiffa, Gustava Rivinia, Trulse Mørka, Pietera Wispelweye a Stevena Isserlise. V roce 2006 zvítězil na mezinárodní soutěži Pražské Jaro, stal se též finalistou a držitelem zvláštní ceny na soutěži Pierre Fourniere Award 2011 v Londýně. Jako sólista hostoval u významných českých i zahraničních orchestrů, mimo jiné Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, České filharmonie, Jerusalem Symphony Orchestra, Cordóba Symphony Orchestra a Philharmonia Orchestra London.

Jako komorní hráč vystoupil s Magdalenou Koženou, Leif Ove Andsnesem, Ivo Kahánkem, Josefem Špačkem, Tobiasem Feldmannem, Janou Bouškovou, Pavel Haas Quartet a Dvořákovým triem. S těmito soubory se představil v pražském Rudolfinu, londýnských Wigmore Hall a Barbican Hall, v hamburské Elbphilharmonie, katovickém NOSPR, salcburském Mozarteu nebo japonských sálech Kitara Hall a Tokyo Metropolitan Hall.

 

Kromě klasického repertoáru uvádí Tomáš v život i méně známé skladby, v roce 2019 uvedl se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu vlastní úpravu Dvořákova violoncellového koncertu A dur a Narcissus Jana Ryanta Dřízala. Provedl také českou premiéru díla Tales of Hemingway od amerického skladatele Michaela Daughertyho. Že se cítí dobře i v soudobé hudbě dokládají také premiéry skladeb českých skladatelů Miroslava Srnky, Michala Nejtka, Slavomíra Hořínky, Marko Ivanoviće, Michala Rataje, Tomáše‘Floex‘ Dvořáka nebo Ondřeje Kukala. V roce 2023 Tomáš Jamník přednesl na festivalu Pražské jaro Capriccio pro violoncello a orchestr Jana Nováka s orchestrem FOK, taktéž na několika koncertech vystoupil se Saint-Saënovým violoncellovým koncertem s českými orchestry a Slovenským rozhlasovým orchestrem. V září 2023 premiéroval na festivalu Dvořákova Praha skladbu Ďábelský rozmar, kterou pro něj a Akademii komorní hudby napsal Jiří Gemrot.

Vedle kariéry violoncellisty je Tomáš nadšeným inovátorem v oboru klasické hudby. Je autorem iniciativy Vážný zájem, která propaguje myšlenku domácích koncertů, od roku 2015 působí jako umělecký vedoucí Akademie komorní hudby. V roce 2019 se stal uměleckým ředitelem Ševčíkovy akademie. Od podzimu 2024 je odborným asistentem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. 

Tomáš Jamník se na festival Lípa Musica vrací již po čtvrté, tentokrát v roli uměleckého garanta nabídne vícero poloh své umělecké činnosti. Na Sychrově spolu s klavíristou Stanislavem Gallinem představí čirou komořinu a srdcového Dvořáka.

„Hudba Antonína Dvořáka je velmi blízká mému srdci. Dokáže vystihnout ty nejniternější jednotlivé emoce a zároveň vytvořit fascinující oblouk, který vše spojuje.“

Tomáš Jamník

Stanislav Gallin

Výjimečný interpret s bohatou zkušeností s komorní hudbou

Stanislav Gallin vystudoval hudební gymnázium v Petrohradě. V roce 2001 vstoupil do třídy profesora Petera Toperczera na Akademii múzických umění v Praze, kterou v dubnu 2007 absolvoval Čajkovského klavírním koncertem ve Dvořákově síni Rudolfina. V roce 2004 absolvoval studijní pobyt na Mozarteu v Salcburku u profesora Petera Langa. V roce 2012 ukončil doktorandské studium na VŠMU v Bratislavě ve třídě doc. Eleny Händler.

Stanislav Gallin je zakládajícím členem Orbis Tria, které se během roku 2009 zařadilo mezi nejúspěšnější evropské soubory své generace, když se stalo laureátem čtyř mezinárodních soutěží, včetně jedné z nejprestižnějších – International Chamber Music Competition v německém Hamburku.  Zúčastnil se také četných mistrovských kurzů, studoval například u Lazara Bermana, Eugena Idjice, Avo Kouyoumjiana, Pierra Jasmina a jiných. Jako sólista se představil s orchestrem Petrohradské Filharmonie, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, PKF – Prague Philharmonia, Moravskou filharmonií Olomouc, Bruno Walter Symphony Orchestra, Plzeňskou filharmonií a dalšími orchestry.

Jako interpret je vyhledávan mezi věhlasnými dirigentskými jmény. Ke spolupráci Stanislava Gallina přizval Alexej Anikhanov, Tomáš Brauner, Jack Martin Händler, Jakub Hrůša, Vahan Mardirossian, Ondřej Vrabec, Peter Vrábel a mnozí další. Stejně dobře jako s orchestrem se cítí i v pozici komorního nebo studiového hráče. Vystoupil na koncertech nejen v České republice a v Rusku, ale i v dalších evropských zemích, USA, Asii a Africe. Od roku 2009 působí Stanislav Gallin na pražské Akademii múzických umění jako odborný asistent na Oddělení klavírní spolupráce.

Zámek Sychrov

Místo, které inspirovalo i Antonína Dvořáka

Po loňské úspěšné premiéře se festival vrací do romantické zámecké galerie na Sychrově – na místo spojené s Antonínem Dvořákem. Právě sem skladatel rád jezdíval za odpočinkem i inspirací. Mezi lety 1877 a 1896 navštívil na pozvání svého přítele Aloise Göbla zámek Sychrov celkem devětkrát. Tajemník knížete Kamila z Rohanu, sám talentovaný hudebník, byl také kmotrem většiny Dvořákových dětí. Dvořák tu hrával na varhany v zámecké kapli a na klavír v bytě Aloise Göbla. Atmosféra tohoto místa dodnes dýchá historií, a v kombinaci s překrásnou hudbou evropských romantiků přináší jedinečný zážitek. Přijďte ho prožít na vlastní kůži.

 

pá/17/10/19 h

Zámek Sychrov, zámecká galerie

  • Aktuality