Janáček chtěl vytvořit něco krásného a to prostředky, které mu byly v době jeho mládí blízké, proto se opřel o chrámové prostředí a chrámovou hudbu.
170. výročí narození L. Janáčka
Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka
Musica Florea
Musica Florea
Barbora Kabátková, soprán
Stanislava Mihalcová, soprán
Daniela Čermáková, alt
Hasan El-Dunia, tenor
Jaromír Nosek, bas
Marek Štryncl, dirigent, violoncello
Magdalena Malá, housle
Simona Tydlitátová, housle
Lýdie Cillerová, viola
Ondřej Štajnochr, cemballo
Filip Dvořák, varhany
Přemysl Vacek, theorba
Leoš Janáček (1854–1928): Introitus In nomine Iesu
Giovanni Gabrieli (1554–1612): Canzon à 5
Leoš Janáček: Suscepimus Deus / Regnum mundi
Alessandro Grandi (1586–1630): Sonata Sopra Deus Miserator Nostri
Gregorio Allegri (1582–1652): Falsobordone – Miserere
Giovanni Valentini (1582-1649): Sonata á 5
Leoš Janáček: Exaudi Deus / Fuga A dur (orig. pro klavír) / Exurge Domine, Communio – Fidelis servus
Marco Uccellini (1603–1680): Sinfonia decima nona à 4
Giovanni Battista Bovicelli (1550–1594) / Gabucci, Giovanelli: Falsobordone – Magnificat
„Na sborová díla raného Janáčka mě za studií na AMU upozornil učitel sbormistrovství Lubomír Mátl. Když jsem tyto zejména malé liturgické skladby začal studovat, byl jsem opravdu velmi mile překvapen.“
Marek Štryncl
Posluchačská obec zná Janáčka jako autora modernistických a progresivních oper, jiní zase obdivují Janáčka jako etnomuzikologa a připomínají jeho fascinaci lidovou hudbou. Musica Florea však ukazuje další Janáčkovu dimenzi, která je spojena s chrámovou hudbou. S její renesanční a barokní formou se seznámil Janáček už jako jedenáctiletý chlapec, již tehdy se věnoval studiu generálbasu a kontrapunktu. Staré techniky potom adaptoval do drobných liturgických skladeb, které skládal na latinské texty.
„Z těchto kompozic bylo zřejmé, že Janáček jako student varhanické školy, podobně jako před ním Dvořák a další, vyrostl na starém kompozičním umění, ať už jde o barokní, renesanční či dokonce středověký styl. A vůbec v těchto skladbičkách nejde o nějaký suchý kontrapunktický způsob komponování. Přítomnost melodického klenutí frází a emočního náboje je zde nepřehlédnutelná.“
Marek Štrnycl
V programu ensemblu Musica Florea jsou skladby Leoše Janáčka prokládány podobně laděnými díly italských barokních autorů. Je až neuvěřitelné, nakolik zdánlivě s Janáčkem nesouvisející osobnosti raného baroka s moravským bardem konvenují.
Musica Florea byla založena v roce 1992 violoncellistou a dirigentem Markem Štrynclem. Jako jeden z prvních souborů u nás se začala věnovat poučené interpretaci staré hudby. Staré době věrné provedení podtrhuje užíváním historických nástrojů či jejich kopií a pečlivým studiem dobových pramenů a estetiky.
Na repertoáru souboru je komorní hudba světská i duchovní, vokálně-instrumentální skladby, ale i orchestrální koncerty a monumentální skladby symfonické, operní a oratorní. Koncertní činnost souboru lemují vystoupení na významných světových festivalech. Na různých projektech Musica Florea spolupracuje s excelentními sólisty a ansámbly. Ve výčtu jeho spolupracovníků se pohybují jména jako Magdalena Kožená, Philippe Jaroussky, Nancy Argenta nebo Véronique Gens.
„V současné době zde máme množství posluchačů, kteří vyhledávají právě tu co možná nejpoučenější interpretaci. Autentická intepretace paradoxně nepřináší sterilitu, ale naopak různorodé bohatství výrazových prostředků, které byly zapomenuty nebo potlačeny.“
Marek Štrnycl
Stejně jako vystoupení ansámblu jsou vysoce hodnoceny i jeho nahrávky. Francouzský časopis Diapason souboru udělil nejvyšší ohodnocení za nahrávku Zelenkovy Missa Sanctissimae Trinitatis, v domácím prostředí zase kritiky i posluchače vysoce zaujal projekt Bachových árií s Magdalenou Koženou. Již v roce 1996 Musica Florea vydala pro náš region důležitou desku věnovanou strážskému rodáku Biberovi.
st/16/10/19 h
Děčín, kostel Povýšení sv. Kříže
- Aktuality
Co přinesl uplynulý měsíc na festivalu Lípa Musica?
Během uplynulého měsíce festivalu Lípa Musica se uskutečnila řada nezapomenutelných akcí.
Posvátné prostory malebných kostelů ožily hudbou
Posvátné prostory malebných kostelů ožily hudbou Festival Lípa Musica pokračuje a tento víkend nabídl dvě mimořádná hudební setkání, která zanechala…
Tomáš Jamník: Snažím se učit, že ansámbl musí fungovat jako celek i lidsky.
V sérii rozhovorů s umělci 23. ročníku jsme vyzpovídali také Tomáše Jamníka.
Dva sváteční koncerty, dvě země, jeden festival
Lípa Musica dlouhá léta pořádá koncerty také 28. září, tedy v den patrona české země svatého Václava.
Hingabe & Oddanost. Začátek koncertu už v 17.00
Chtěli bychom Vám připomenout, že sobotní koncert Calmus Ensemble v Prysku začíná už v 17 hodin.
Dialogy napříč časem a prostorem: Lípa Musica přinesla dva výjimečné koncerty
Další festivalový víkend se nesl ve znamení dialogů. Ať už šlo o dialogy lidské, mezigenerační nebo umělecké...
Vychází nové album souborů Cappella Mariana a Constantinople věnované Kryštofu Harantovi
Návštěvníci festivalu Lípa Musica mají jedinečnou možnost zakoupit si toto nové album ještě před jeho oficiálním uvedením.
Druhý festivalový týden s Hradišťanem i Bedřichem Smetanou
V sobotu se v rámci festivalu Lípa Musica odehrály dvě události, které přinesly nový pohled na život a dílo Bedřicha
Jiří Pavlica: Mnohovrstevnatý přístup a přesahy. S představami festivalu jsem se ztotožnil.
Festival Lípa Musica představuje umělce 23. ročníku v sérii rozhovorů s publicistou Pavlem Ryjáčkem. Hostem ze všech nejpovolanějším se stal
Má vlast. Festival Lípa Musica zahájil svůj 23. ročník velkolepě!
Včerejší večer se stal jedním z těch, na které budeme dlouho vzpomínat.