Po důkladném proposlouchání jako byste poznali Beethovenův život. Výsledek mě příjemně šokoval. Zrodil se artefakt mimořádného významu.
Luboš Stehlík pro časopis Harmonie
Pohádka pro violoncello a klavír
Jiří Bárta
Terezie Fialová
Jiří Bárta, violoncello
Terezie Fialová, klavír
Leoš Janáček (1854–1928): Pohádka pro violoncello a klavír
Con moto
Con moto
Allegro
Leoš Janáček: Sonáta pro housle a klavír (arr. Jiří Bárta pro violoncello a klavír)
Con moto
Balada
Allegretto
Adagio
Ludwig van Beethoven (1770–1827): Sonáta D dur N. 5 op. 102 č. 2 pro violoncello a klavír
Allegro con brio
Adagio con molto sentimento d’affetto
Allegro fugato
Bohuslav Martinů (1890–1959): Variace na Rossiniho téma pro violoncello a klavír
„Hloubka hry Jiřího Bárty koresponduje s oduševnělou hudbou Beethovena a tento soulad rezonuje během poslechu všech sonát, nejvíce je to ale patrné u volné věty páté sonáty, kde se line krásná melancholická melodie a nutí člověka k zastavení a zamyšlení. “
Petra Žemličková, Opera Plus
Klavíristka Terezie Fialová a violoncellista Jiří Bárta spolu jdou společnou uměleckou i životní cestou již řádku let. Kromě působení v Eben triu si vystačí i sami dva, což prokázali například v roce 2021 natočením kompletních Beethovenových sonát pro violoncello a klavír. Z tohoto vysoce ceněného výboru koncert uvede pátou sonátu, která je vynikajícím příkladem Beethovenova průkopnictví.
Mimo to je ale program koncentrován především na Leoše Janáčka, který pro tyto dva nástroje komponoval vlastně zřídka. Jeho jediným kusem pro cello a klavír je jemná a něžná Pohádka. Jiná Janáčkova sonáta pro violoncello nebyla jaksi k mání, a tak si ji musel Jiří Bárta upravit z houslového partu. Koncert uzavírá rozverná variace Bohuslava Martinů na Rossiniho, která obsahuje i drobné paganiniovské žertíky.
„Jako dítě jsem trávil léta na chalupě ve Šluknovském výběžku a dodnes tam jezdím. Miluji zdejší krajinu i lidi a zároveň si často kladu nezodpověditelné otázky spojené s vystěhováním původního obyvatelstva. Možná i proto ten dnešní česko-německý program, program usmíření, program vzájemného odpuštění.“
Jiří Bárta
Terezie Fialová vystudovala pražskou HAMU u Ivana Klánského a komorní hru na Hochschule für Musik und Theater Hamburg u Niklase Schmidta. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Itálii, Holandsku a Rusku. Na festivalu Pražské Jaro 2019 provedla Terezie Fialová ve spolupráci se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a dirigentem Pietari Inkinenem extrémně náročný Klavírní koncert Petra Ebena, v tom samém roce jako členka Eben tria uvedla v české premiéře Koncert pro klavírní trio a orchestr „L’Isolla della Cita“ oceňovaného dánského autora Benta Sørensena. Eben trio tvoří společně s houslistou Romanem Patočkou a violoncellistou Jiřím Bártou. V dubnu 2024 vyšlo CD Terezie Fialové a Jiřího Bárty Janáček, které obsahuje houslové, avšak v aranžmá Jiřího Bárty pro violoncello upravené, a violoncellové skladby Leoše Janáčka.
„Pohádka, ostatně stejně jako většina komorních skladeb Janáčkových, je fascinujícím vhledem do skladatelovy duše. Drásavá, ale přesto něžná, smutná, ale jinak, prostě tklivá, ale bez naříkání a falešných slz… taková je hudba Leoše Janáčka.“
Jiří Bárta
Jiří Bárta je významný český violoncellista, který se integroval do evropské špičky počátkem devadesátých let, kdy vyhrál významné hudební soutěže Europäische Förderpreis für Musik v Drážďanech, Rostropovich-Hammer Award v Los Angeles či na Mezinárodním hudebním festivalu Beethovenův Hradec. V Praze studoval u Josefa Chuchra nebo Mirko Škampy. V Kolíně nad Rýnem pokračoval u Borise Pargamenščikova a v USA u slavné Eleonory Schoenfeld. Koncertní aktivity Jiřího Bártu zavedly do nejvýznamnějších koncertních sálů celého světa od Rudolfína až po tokijskou Suntory Hall.
pá/1/11/19 h
Žitava, Radniční sál
- Aktuality
Jiří Pavlica: Mnohovrstevnatý přístup a přesahy. S představami festivalu jsem se ztotožnil.
Festival Lípa Musica představuje umělce 23. ročníku v sérii rozhovorů s publicistou Pavlem Ryjáčkem. Hostem ze všech nejpovolanějším se stal
Má vlast. Festival Lípa Musica zahájil svůj 23. ročník velkolepě!
Včerejší večer se stal jedním z těch, na které budeme dlouho vzpomínat.
Změna termínu: Světová premiéra cyklu Monodie 2.0 zazní až 30. září
Z důvodu nemoci v ansámblu musíme plánovaný koncert cyklu Monodie 2.0 odložit.
Festivalové autobusy: Pohodlná a ekologická cesta za hudbou
Ze srdce festivalu se pohodlně a bez starostí dostanete na všechna další festivalová místa.
K Roku české hudby servírujeme slavnostní menu
Každý organizátor, promotér či pořadatel klasických hudebních akcí si je vědom toho, že je čtyřkový rok, Rok české hudby.
Bedřich Smetana a spousta úsměvů
Poslední prázdninový pátek se v České Lípě nesl ve znamení hudby a zábavy – probíhala zde totiž muzejní noc.
Slízni Smetanu! Vážnou hudbu není třeba brát vážně.
Slízni Smetanu! Vážnou hudbu není třeba brát vážně. Ve výročním Roce české hudby jsou hudbě věnované nejen koncerty, ale i řada…
Patrik Hábl: Depositum. Pozvání do světa výtvarného umění
Patrik Hábl: Depositum. Pozvání do světa výtvarného umění Nečekaně pro Vás nemáme zprávy ze světa hudebního, ale zavítáme do toho…
Vstupenky na Cello Republic opět v prodeji!
Vstupenky na Cello Republic opět v prodeji! Ačkoli se po vstupenkách na Cello Republic v Kamenickém Šenově jen zaprášilo. Máme pro…
Změna programu koncertu v Turnově. Marka Ebena vystřídá Josef Špaček.
Plánovaný koncert „Labyrint světa a ráj srdce“ jsme museli z technických důvodů zrušit. Nahradí ho skutečný klenot.