Po důkladném proposlouchání jako byste poznali Beethovenův život. Výsledek mě příjemně šokoval. Zrodil se artefakt mimořádného významu.

Luboš Stehlík pro časopis Harmonie

Pohádka pro violoncello a klavír

Jiří Bárta

Terezie Fialová

pá/1/11/19 h

Žitava, Radniční sál

1:20

Jiří Bárta, violoncello

Terezie Fialová, klavír

Leoš Janáček (1854–1928): Pohádka pro violoncello a klavír

Con moto
Con moto
Allegro

Leoš Janáček: Sonáta pro housle a klavír (arr. Jiří Bárta pro violoncello a klavír)

Con moto
Balada
Allegretto
Adagio

 

Ludwig van Beethoven (1770–1827): Sonáta D dur N. 5 op. 102 č. 2 pro violoncello a klavír

Allegro con brio
Adagio con molto sentimento d’affetto
Allegro fugato

 

Bohuslav Martinů (1890–1959): Variace na Rossiniho téma pro violoncello a klavír

„Hloubka hry Jiřího Bárty koresponduje s oduševnělou hudbou Beethovena a tento soulad rezonuje během poslechu všech sonát, nejvíce je to ale patrné u volné věty páté sonáty, kde se line krásná melancholická melodie a nutí člověka k zastavení a zamyšlení.

Petra Žemličková, Opera Plus

Klavíristka Terezie Fialová a violoncellista Jiří Bárta spolu jdou společnou uměleckou i životní cestou již řádku let. Kromě působení v Eben triu si vystačí i sami dva, což prokázali například v roce 2021 natočením kompletních Beethovenových sonát pro violoncello a klavír. Z tohoto vysoce ceněného výboru koncert uvede pátou sonátu, která je vynikajícím příkladem Beethovenova průkopnictví.

Mimo to je ale program koncentrován především na Leoše Janáčka, který pro tyto dva nástroje komponoval vlastně zřídka. Jeho jediným kusem pro cello a klavír je jemná a něžná Pohádka. Jiná Janáčkova sonáta pro violoncello nebyla jaksi k mání, a tak si ji musel Jiří Bárta upravit z houslového partu. Koncert uzavírá rozverná variace Bohuslava Martinů na Rossiniho, která obsahuje i drobné paganiniovské žertíky.

„Jako dítě jsem trávil léta na chalupě ve Šluknovském výběžku a dodnes tam jezdím. Miluji zdejší krajinu i lidi a zároveň si často kladu nezodpověditelné otázky spojené s vystěhováním původního obyvatelstva. Možná i proto ten dnešní česko-německý program, program usmíření, program vzájemného odpuštění.“

Jiří Bárta

  • !Jiří Bárta a Terezie Fialová

Terezie Fialová vystudovala pražskou HAMU u Ivana Klánského a komorní hru na Hochschule für Musik und Theater Hamburg u Niklase Schmidta. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Itálii, Holandsku a Rusku. Na festivalu Pražské Jaro 2019 provedla Terezie Fialová ve spolupráci se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a dirigentem Pietari Inkinenem extrémně náročný Klavírní koncert Petra Ebena, v tom samém roce jako členka Eben tria uvedla v české premiéře Koncert pro klavírní trio a orchestr „L’Isolla della Cita“ oceňovaného dánského autora Benta Sørensena. Eben trio tvoří společně s houslistou Romanem Patočkou a violoncellistou Jiřím Bártou. V dubnu 2024 vyšlo CD Terezie Fialové a Jiřího Bárty Janáček, které obsahuje houslové, avšak v aranžmá Jiřího Bárty pro violoncello upravené, a violoncellové skladby Leoše Janáčka.

„Pohádka, ostatně stejně jako většina komorních skladeb Janáčkových, je fascinujícím vhledem do skladatelovy duše. Drásavá, ale přesto něžná, smutná, ale jinak, prostě tklivá, ale bez naříkání a falešných slz… taková je hudba Leoše Janáčka.“

Jiří Bárta

Jiří Bárta je významný český violoncellista, který se integroval do evropské špičky počátkem devadesátých let, kdy vyhrál významné hudební soutěže Europäische Förderpreis für Musik v Drážďanech, Rostropovich-Hammer Award v Los Angeles či na Mezinárodním hudebním festivalu Beethovenův Hradec. V Praze studoval u Josefa Chuchra nebo Mirko Škampy. V Kolíně nad Rýnem pokračoval u Borise Pargamenščikova a v USA u slavné Eleonory Schoenfeld. Koncertní aktivity Jiřího Bártu zavedly do nejvýznamnějších koncertních sálů celého světa od Rudolfína až po tokijskou Suntory Hall.

pá/1/11/19 h

Žitava, Radniční sál

  • Aktuality