Monodie 2.0 zachycuje putování naším prožíváním v jednotkách dne a noci, v kulisách vztahových, ať už k člověku, nebo přírodě.
Světová premiéra
Monodie 2.0 & Od úsvitu po soumrak
Beata Hlavenková
Vojtěch Nýdl
Martin Prokeš
Kirill Yakovlev
Oskar Török
Pavel Bořkovec Quartet
Beata Hlavenková, klavír, zpěv, sound design
Vojtěch Nýdl, zpěv, klarinet
Martin Prokeš, zpěv
Kirill Yakovlev, balalajka, kora, kytara
Oskar Török, trubka, perkuse
Matěj Kroupa, aranžmá
Pavel Bořkovec Quartet
Ondřej Hás, 1. housle
Marek Blaha, 2. housle
Matěj Kroupa, viola
Štěpán Drtina, violoncello
„Monodie 2.0 – má nová hudba na krásné texty a básně – a pro lidi, kteří můj hudební svět mají rádi. Se kterými souzní. Moc děkuji Martinu Prokešovi a festivalu Lípa Musica za možnost jít další nepoznanou a vzrušující cestou. Cestou, která se táhne Od úsvitu do soumraku…“
Beata Hlavenková
Vznik cyklu Monodie 2.0 je bezprostředně spojen s festivalem Lípa Musica, a proto si právě zde odbude svou světovou premiéru. Kromě jeho autorky, vždy k hudebním experimentům ochotné Beaty Hlavenkové, při jeho provedení spojují síly další zajímaví zpěváci a interpreti. Pěvecky ho podpoří Martin Prokeš a klarinetista Vojtěch Nýdl, v cyklu mají své slovo také drnkací nástroje Kirilla Yakovleva, trubka Oskara Töröka nebo smyčcové kvarteto. Dramaturgie básnického bloku se ujal básník JQR (Janek Růžička). V Monodii 2.0 zazní jeho verše stejně jako verše jiných básníků, které pro tento koncept vybral.
„Klasické hudbě se nedá v naší kultuře vyhnout. Je jedním ze základních stavebních kamenů. Zároveň nesdílím jakési zajeté povědomí, že je jakýmkoli způsobem nadřazená. Hudba je kreativní tok, nese estetiku dané doby a též ji reflektuje. V dnešní době máme přístup k jakékoli hudební krajině či stylu. Je pak na nás hledat své vlastní vyjádření a s pokorou navazovat na to, co předcházelo.“
Beata Hlavenková
Prvotní inspirace k tomuto projektu pochází z desky L.I.T.A.N.I.E.S Nicholase Lense a Nicka Cavea. L.I.T.A.N.I.E.S byly reakcí na samotu, odloučení a nejistotu doby covidu, na divný svět násilí a agrese. S touto nahrávkou trávila Beata Hlavenková několik týdnů a původně v hlavách organizátorů projektu zrála myšlenka na Lípě Musice uvést jakýsi remake této desky. Nakonec Beata Hlavenková začala tvořit vlastní muziku, která byla o L.I.T.A.N.I.E.S inspiračně opřená. A tak se zrodila Monodie 2.0, jejíž forma staví na hudebním stylu vzniklém v Itálii kole roku 1600, jehož charakteristickým prvkem je těsné, simplicistní spojení zpěvu s akordickým doprovodem nástrojů.
Beata Hlavenková, pianistka, skladatelka, zpěvačka, aranžérka a producentka, je jednou z nejvýraznějších současných muzikantek s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem. Její hlavní devízou je odvaha experimentovat, hledat nekonvenční harmonie a aranžmá. Žánrová svoboda, opírající se o hluboké povědomí o jazzu, moderní klasické hudbě, popu i písničkářství, se ve všech jejích projektech prolíná s jasně rozpoznatelnou soustředěnou a citlivou interpretací.
Při produkci naživo se Beata Hlavenková se svými koncertními partnery nevyhýbá improvizaci, kterou reagují na dané prostředí, osobní rozpoložení, či na posluchače. Nechte se překvapit, jakým způsobem se do cyklu Monodie 2.0 promítne zašlá sláva textilních továren v probouzející se Fabrice 1861.
„Improvizace je skládání hudby, ale v mnohonásobně rychlejším časovém úseku. Patří zcela a neodbytně k hudební performanci. Přináší nám svobodu, uvolnění od danosti. Improvizace je živá, přítomná. Život je improvizace.“
Beata Hlavenková
po/30/9/19 h
Semily, Fabrika 1861
- Aktuality
Jiří Pavlica: Mnohovrstevnatý přístup a přesahy. S představami festivalu jsem se ztotožnil.
Festival Lípa Musica představuje umělce 23. ročníku v sérii rozhovorů s publicistou Pavlem Ryjáčkem. Hostem ze všech nejpovolanějším se stal
Má vlast. Festival Lípa Musica zahájil svůj 23. ročník velkolepě!
Včerejší večer se stal jedním z těch, na které budeme dlouho vzpomínat.
Změna termínu: Světová premiéra cyklu Monodie 2.0 zazní až 30. září
Z důvodu nemoci v ansámblu musíme plánovaný koncert cyklu Monodie 2.0 odložit.
Festivalové autobusy: Pohodlná a ekologická cesta za hudbou
Ze srdce festivalu se pohodlně a bez starostí dostanete na všechna další festivalová místa.
K Roku české hudby servírujeme slavnostní menu
Každý organizátor, promotér či pořadatel klasických hudebních akcí si je vědom toho, že je čtyřkový rok, Rok české hudby.
Bedřich Smetana a spousta úsměvů
Poslední prázdninový pátek se v České Lípě nesl ve znamení hudby a zábavy – probíhala zde totiž muzejní noc.
Slízni Smetanu! Vážnou hudbu není třeba brát vážně.
Slízni Smetanu! Vážnou hudbu není třeba brát vážně. Ve výročním Roce české hudby jsou hudbě věnované nejen koncerty, ale i řada…
Patrik Hábl: Depositum. Pozvání do světa výtvarného umění
Patrik Hábl: Depositum. Pozvání do světa výtvarného umění Nečekaně pro Vás nemáme zprávy ze světa hudebního, ale zavítáme do toho…
Vstupenky na Cello Republic opět v prodeji!
Vstupenky na Cello Republic opět v prodeji! Ačkoli se po vstupenkách na Cello Republic v Kamenickém Šenově jen zaprášilo. Máme pro…
Změna programu koncertu v Turnově. Marka Ebena vystřídá Josef Špaček.
Plánovaný koncert „Labyrint světa a ráj srdce“ jsme museli z technických důvodů zrušit. Nahradí ho skutečný klenot.