Interpreti jsou vůči hudbě pokorní, dávají najevo, že koncert není o nich, ale o nádherné hudbě a zvěsti, která promlouvá k těm, kteří ji chtějí slyšet a přijmout.

Hingabe & Oddanost

Calmus Ensemble

so/28/9/17 h

Prysk, kostel sv. Petra a Pavla

1:20

Program bude ke stažení několik dní před koncertem.

Calmus Ensemble

Elisabeth Mücksch, soprán

Maria Kalmbach, alt

Friedrich Bracks, tenor

Jonathan Saretz, baryton

Michael B. Gernert, bas

Anton Bruckner (1824–1896): Christus factus est, WAB 11

Henry Purcell (1659–1695): Lord, how long wilt thou be angry

Johann Sebastian Bach (1685-1750): Messe in h-Moll, BWV 232 / Kyrie

George Whitefield Chadwick (1854–1931): Saviour, again to Thy dear name

Orlando di Lasso (1532–1594): Missa „Susanne un jour” / Gloria

Johannes Brahms (1833-1897): Schaffe in mir, Gott, ein rein Herz

Robert Fayrfax (cca. 1464–1521): Missa Albanus / Credo

Randall Thompson (1899–1984): Alleluia

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525–1594): Missa „O Admirabile Commercium” / Sanctus

Rihards Dubra (1964): Pater Noster

Karl Jenkins (1944): In Paradisum

Ola Gjeilo (1978): Agnus Dei

Emanuel Vogt (1925–2007): Nunc dimittis

„Nedávno jsme narazili na rozhovor s jednou čtyřiadevadesátiletou dámou, která dávala důležitou radu pro šťastný a dlouhý život. Říkala, ať si lidé najdou něco, co je skutečně zajímá, a sdílí to s ostatními. Takovou věc jsme našli, je to naše hudba, kterou se snažíme sdílet s co největším počtem návštěvníků koncertů. Děláme to tak oddaně, jak to jenom umíme.“

Calmus Ensemble

Seznam skladatelů, kteří dokázali do své hudby vetknout zvláštní intimitu a duchovní prožitek, je rozsáhlý. Robert Fayrfax, Anton Bruckner a Ola Gjeilo jsou jen někteří z těch, kteří uměli skrze svou hudbu vyjádřit hluboké emocionální pocity, od smutku po radost, od žalu k útěše, od lásky k naději a štěstí. Vokální soubor Calmus ve svém programu Hingabe & Oddanost využívá právě takových citlivých děl. Lehce přitom překračuje stylová období a prezentuje vokální duchovní hudbu od 15. století po současnost. Skladby na sebe nenásilně vrší a vytváří působivou zpívanou mši.

Pořadím skladeb je určena na liturgii odkazující dramaturgie večera. Zároveň ale Calmus Ensemble nepopírá svou hudební podstatu. K programu lze přistoupit duchovně, v hlavách obecenstva se může během koncertu odehrát soukromá mše svatá. Není to ale podmínkou. Nádherná hudba promlouvá ke všem, kteří ji chtějí slyšet a přijmout.

„Prostor chrámu byl skrze interpretační výkony umělců naplněn až po okraj příběhem, hudební proud byl veskrze srozumitelný, uchvacující, povznášející, neodolatelný. Barevnost pěveckých hlasů byla sladěna do dech beroucího zvukového obrazu podmaňující ušlechtilosti.“

Petr Bajer, Harmonie

  • !Herr, auf dich traue ich | Calmus Ensemble

Calmus Ensemble patří mezi nejúspěšnější německé vokální soubory. Je pro něj typická dokonalá směs zvuku, preciznosti, lehkosti, emocionality. Soubor disponuje širokou škálou tónových barev, umí předávat radost i vášeň, jeho vysoká zvuková kultura je inspirující, stejně jako rozmanitost programů, se kterými přichází. Už proto absolvuje Calmus 50 až 60 koncertů ročně a je vítaným hostem po celé Evropě a až třikrát ročně vystupuje v USA.

Repertoár souboru je téměř neomezený. Zpěváci, ovlivnění tradicí starých mistrů Lipska, jsou doma ve vokální hudbě renesance, baroka a romantismu. Kromě těchto slohových období se zároveň zajímají o hudbu naší doby. V průběhu let objednali a uvedli v premiéře řadu skladeb, včetně děl Paula Moravce, Mathewa Rosenbluma, Bernda Franka, Steffena Schleiermachera, Wolframa Buchenberga, Billa Dobbinse, Mii Makaroff, Dana Dediu a Haralda Bantera. Baví je také zpívat a aranžovat pop, folk a jazz. Některé své aranže vydal Calmus Ensemble jako notové publikace. Část práce souboru je věnována povzbuzování nastupující generace, proto bývají součástí jeho činnosti mistrovské kurzy a účast v porotách, a to jak doma v Lipsku, tak na cestách.

so/28/9/17 h

Prysk, kostel sv. Petra a Pavla

  • Aktuality