Barocco sempre giovane, to jsou smyčce, basující theorba, barokní kytara, cembalo, toto kombo Josef Špaček koření, zesiluje a umocňuje. Na podiu se snoubí preciznost a vášeň.

Čtvero ročních dob

Josef Špaček, housle

Barocco sempre giovane

pá/4/10/19 h

Turnov, kostel Narození Panny Marie

1:10

Program bude ke stažení několik dní před koncertem.

Náhradní program za zrušený koncert Labyrint světa a ráj srdce

Josef Špaček, housle

Barocco sempre giovane

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Koncert č. 1 E dur, Op. 8, RV 269 – „La primavera“ – JARO
Allegro – Largo e pianissimo sempre – Allegro pastorale

Koncert č. 2 G moll, Op. 8, RV 315 – „L´estate“ – LÉTO
Allegro non molto – Adagio e piano, Presto e forte – Presto

Koncert č. 3 F dur, Op. 8, RV 293 – „L’autunno“ – PODZIM
Allegro – Adagio molto – Allegro

Koncert č. 4 F moll, Op. 8, RV 297 – „L’inverno“ – ZIMA
Allegro non molto – Largo – Allegro

Koncert pro housle, smyčce a basso continuo D dur, op. 7/11, RV 208 „Grosso Mogul“
Allegro – Grave Recitativo – Allegro

„Všudypřítomná svěží energie, mistrovské hráčské umění, vzájemné napojení a především vtip, smysl pro detail a odvaha, to vše se charakterizuje zábavnou a strhující interpretaci.“

Lukáš Červený, KlasikaPlus

Barokní hudba v posledních letech prožívá obrození a získává si stále větší posluchačskou oblibu. Mnoho zapomenutých děl se po staletích dočkává svého provedení. Vivaldiho cyklus houslových koncertů známý jako Čtvero ročních dob však toto obrození nepotřebuje. Skladba je v našem kulturním prostoru všudypřítomná, objevuje se ve filmech, zní v nákupních centrech i v reklamách. Přesto není zprofanovaná a je naopak stále vyhledávaná interprety i posluchači. Je to zkrátka tak dobré, že je škoda to odložit a neprovozovat. To je jednoduchý důvod, proč Vivaldi a proč Čtvero ročních dob.

Nad to obecenstvo v Turnově čeká provedení tohoto díla ve skvostném obsazení. Prvních houslí se chopí charismatický Josef Špaček, který je světově uznávaným sólistou a zároveň hostujícím koncertním mistrem České filharmonie.

Josef Špaček je festivalovému publiku dobře známý zejména ze dvou sezón, kdy se ujal postu uměleckého garanta festivalu Lípa Musica. Nyní se před své publikum vrací opřen o energický soubor Barocco sempre giovane, který působí pod uměleckým vedením Josefa Krečmera. Náboj a šťávu jejich provedení „Čtveráků“ dodává inspirace poznámkami a návodnými verši, kterými skladatel své dílo obohatil. Výsledkem je bezpočet momentů, kdy každá z vět zní nově a neotřele.

„Když člověk najde třeba zmínku o tom, že tady je tóny znázorněno štěkání psa nebo, co já vím, opilecky okořeněné podzimní hony, je to pro hravé interprety přímo ráj.“

Josef Špaček

Barocco sempre giovane se za 20 let své existence stal uznávaným tělesem nejen pro interpretování barokní hudby, zabývá se i skladateli 19. století nebo soudobými autory. Nyní se však s Vivaldim navrací ke svým skutečným kořenům, tedy k italskému baroku. Vivaldiovský večer kromě Čtvera ročních dob podtrhuje také završení programu houslovým koncertem Grosso Mogul.

  • !Vivaldi: Koncert pro housle „Grosso Mogul“

„Vivaldi byl za svého života superstar, a jeho koncert pro housle Grosso Mogul, byl rock’n’roll své doby. Těším se, že to na koncertě pro vás, milé publikum, pořádně rozbalíme!“

Josef Špaček

Josef Špaček se během posledních desíti let vyprofiloval mezi nejdůležitější světové houslisty své generace. Jeho hru charakterizuje soustředění, virtuozita, technická vyspělost i krása tónu. Jeho široký repertoár je artikulován čistě a jasně, užívá bohatých i pikantních výrazových prostředků. Jeho cesta ke dráze světově uznávaného sólisty započala studiem u Itzhaka Perlmana na Juilliard School v New Yorku, Idy Kavafian a Jaime Lareda na Curtis Institute of Music ve Philadelphii a u Jaroslava Foltýna na Pražské konzervatoři. Blížící se rozpuk jeho kariéry předznamenala také úspěšná účast na mezinárodních interpretačních soutěžích. Brzy jej angažovala také České filharmonie, ve které se stal nejmladším koncertním mistrem. V roce 2020 však tento post opustil, aby se mohl věnovat výhradně své sólové kariéře. Pro spolupráci si jej vybírají významní dirigenti jako Jakub Hrůša, Semjon Byčkov, Manfred Honeck, Valery Gergiev, Thomas Adès, Krzysztof Urbański, James Gaffigan, James Conlon, Maxim Emelyanchev, Jiří Bělohlávek, Thomas Søndergård, Cornelius, David Meister, Michael Eliahu Inbal, Tomáš Netopil, Marc Albrecht, Aziz Shokhakimov, Christian Vasquez a Lio Kuokman.

Josef Špaček účinkoval s vynikajícími orchestry po celém světě od Francie po Japonsko. S velkou vášní vystupuje ale i v komorních programech nebo jako sólista. Je pravidelným hostem festivalů a koncertních síní jako je pražské Rudolfinum a Konzerthaus ve Vídni, často vystupuje též v Japonsku, USA a jinde ve světě. Vedle všech těchto aktivit jsou samozřejmě vysoce odbornou veřejností ceněny také jeho nahrávky. Pro Supraphon nahrál Dvořákovy a Janáčkovy houslové koncerty, zabýval se také recitálovou tvorbou, Janáčka, Smetany a Prokofjeva a nahrál CD s kompletními sonátami pro sólové housle od Eugèna Ysaÿe. Je také spoluzakladatelem a uměleckým šéfem Troja Festivalu.

 

Barocco sempre giovane (Baroko stále mladé) je komorní soubor složený ze špičkových mladých českých profesionálních hudebníků. Byl založen v roce 2004 a pracuje pod uměleckým vedením Josefa Krečmera. Původně se specializoval na interpretaci skladeb vrcholného baroka (odtud název souboru), dnes však jeho repertoár obsahuje skladby všech slohových období, včetně hudby 21. století. V premiéře provedl i řadu skladeb současných autorů.

Soubor je zván na významné domácí i zahraniční hudební festivaly, jeho koncerty vysílaly televizní i rozhlasové stanice, nahrává na CD a pořádá vlastní abonentní řady koncertů. Barocco sempre giovane spolupracuje s předními českými i zahraničními umělci. Zvláštní pozornost věnuje spolupráci s mladými umělci, laureáty významných mezinárodních soutěží, zejména s vítězi soutěží Pražského jara, soutěže Fritze Kreislera ve Vídni, královny Alžběty v Bruselu a Čajkovského soutěže v Moskvě.

„Nejdřív jsme se věnovali hlavně hudbě italského baroka a vrcholného evropského baroka. Ladil k tomu věk muzikantů i temperamentní styl. Pro nás to prostě není stará hudba. Ale asi by nás nebavilo hrát jenom baroko. Repertoár jsme podstatně rozšířili. Italům se náš název strašně líbí. Když jsme tam hráli, chytali se za hlavu, že je takový název nenapadnul taky.“

Josef Krečmer

pá/4/10/19 h

Turnov, kostel Narození Panny Marie

  • Aktuality